Annons: Mediedagen 2019

Svensk print kan också vinna i Cannes

Det läggs ner för lite tid på print. Och självförtroendet är inte precis på topp. Det är två teorier om varför printreklam från Sverige inte längre är på topp.

I går visades vinnarna från Cannes Lion i Stockholm. Och mängder av reklamfolk trängdes för att titta på, inspireras av och diskutera om de verkligen var värda utmärkelserna.

Några svenska bidrag fanns inte där. Vilket flera kommenterade. Och teorierna varför var flera. 

• Att reklambyråerna heller föreslår en tv-kampanj för en produktionskostnad på två miljoner kronor än en i print för 200 000.

• Att ett vikande självförtroende i dagspressen smittat av sig på reklambyråerna.

• Att här lägger vi hellre krut på online- och mobilkampanjer.

• De vinnande bidragen i Cannes bygger mycket på bildlösningar. Svensk och nordisk reklam lutar mer åt kreativ copy, vilket språkförbistringen hindrar från att vara framgångsrik i internationella tävlingar.

• Vi är helt enkelt för dåliga på att skicka in bidrag.

Och utan att vara någon expert så undrar jag om det inte ligger något i det sistnämnda. För nog har jag sett en del i svenska tidningar som definitivt håller i alla fall bronsnivå.

Teorin om att ingen vill göra reklam för svenska dagstidningar för de görs bara av kommunister och miljöpartister, speciellt Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet, ger jag dock inte mycket för.

Utställningen som arrangeras av Sveriges Kommunikationsbyråer och Citypaketet kommer till Malmö den 3 oktober och Göteborg den 4 oktober.