Annons: Mediedagen 2019

Söndagsnummer kan vara modellen

Sexdagarstidningen Folket hade inte en chans. Men söndagstidningen kan visa sig bli ett framgångsrecept.

Nya Folket satsar mycket på magasinstilltal. Långläsning varieras med plockiga sidor.

Det var mycket som talade mot Folket som sexdagarstidning. Till exempel att den var betydligt mindre än konkurrenten. Hade färre annonser och redaktionella bilagor. Men samtidigt kostade lika mycket.

Detta har det grumsats om på Folket. Att med ett lägre pris så skulle fler ha velat ha tidningen. Men om fler prenumeranter skulle uppvägt intäktsbortfallet per nummer kommer ingen få veta. 

För ledningen gjorde tillslut det oundvikliga i det här läget och lade ner Folket som dagstidning. Men såg också till att den, likt fågel Fenix, återuppstod ur askan. Nu som söndagstidning. Läs mer här:

Något som kan visa sig vara ett smart beslut. 

En enkät till 3 000 prenumeranter av Eskilstuna-Kuriren visade att 55 procent av dessa var intresserade av att ha Folket på söndagar. Nu är det inte samma sak att säga att man är intresserad som att verkligen ta en prenumeration. Men om hälften av dessa verkligen gör det innebär det att tidningen når sitt mål att 7 500 hushåll har nya Folket.

Når tidningen dit innebär det:

Prenumerationsintäkter på 4,4 miljoner per år. (49 kr/mån)

Presstöd på omkring 3 miljoner per år.

Intäkter som tillkommer bland annat: Annonsförsäljning och lösnummer.

En skiss på hur utgiftssidan kan se ut så här:

Distributionskostnader: 8 kronor per ex är en summa som nämnts. Det skulle innebära en årskostnad på 3 miljoner kronor.

(7 500 ex x 50 veckor x 8 kronor)

Tryckerikostnad: 1,50 kronor/ex ger en årskostnad på drygt 560 000 kronor.

Om löner och sociala avgifter ligger på 750 000 kronor per person i genomsnitt ger det en årskostnad på 2,25 miljoner kronor.

Frilansbudgeten ska enligt uppgift vara hög, säg att den motsvarar 1,5 tjänster så är det en årskostnad på 1 125 000 kronor.

Övriga kostnader kanske ligger på 300 000 kronor.

Det ger utgifter på drygt 6,9 miljoner. Samtidigt som intäkterna är på 7,4 miljoner. I runda slängar 200 000 kronor i överskott utan att annons- och lösnummerförsäljningen räknats in.

Men det handlar inte bara om siffror. I ärlighetens namn var jag aldrig någon anhängare av Folkets utseende som sexdagarstidning. Mycket kan nog tillskrivas min ovana med formatet, halv berliner.

Jag har dock fått se en dummy av nya Folket på skärm (första provtrycket görs i dag) och blev genast tilltalad. Som magasin lämpar sig formatet mycket bättre. Den kommer också att vara skuren vilket ger möjlighet till bland annat utfallande bilder som ökar magasinskänslan ytterligare.

Orkar och hinner bara redaktionen lägga ner den tid och energi som den här typen av produkter kräver för att lyfta och hålla sig i luften över tid skulle det inte förvåna mig om de 7 500 ex som ledningen har som mål kan bli ännu fler.