Annons: Mediedagen 2019

De nappade på baby-utmaningen

Stora händelser är kvällstidningarnas paradgren – och det visade sig inte minst i deras hantering av den kungliga babylyckans första dag. Men det är fler deskar som gjort bra ifrån sig! (Uppdaterad)

Aftonbladet drog på ordentligt och gjorde en egen rygg med nästan bara material som kretsade om den nya prinsessan. Men inte bara gulle gull. Både på ledarsidan och på kulturen påpekar man det otidsenliga med en ärvd krona.

Frågan är hur många läsare som ser saltkornen bland allt det söta bara. Och alla övertygade republikaner slänger säkert den delen direkt. Eller?

Expressen gjorde fler sidor (24 mot Aftonbladets 20) men valde att låta dem gå i huvudtidningen. De var dock strået vassare i utgörningen den här gången. 

Inte minst i uppslaget där prinsen visar hur stor den nyfödda prinsessan är. Med den mycket begåvade rubriken ”Daniel håller i kungalängden”. Att det inte är så smart att lita på en nybliven pappas varken ögonmått eller omdöme är en annan sak. De är ofta lika pålitliga som en storfiskares. 

Bästa babyettan gjorde nog faktiskt Metro. Elegant och med glimten i ögat. Expressen var också inne på ”Bernadotter” men plottrade till det. Fast det struntar nog läsarna i. Bara tidningarna når återförsäljarna lär de nog gå åt en dag som denna.

Säkert uppskattade Katrineholms-Kurirens läsare den här förstasidan också. Tidningens chefredaktör Elisabet Bäck bedyrar att bilden inte är arrangerad. Det var enligt henne så att flickans storasyster helt spontant satte kronan på hennes huvud.
 
Aftonbladet har gjort ett svep över vad landets förstasidesredigerare hittade på i går: