Annons: Mediedagen 2019

Ny rond i kampen om Stockholms annonsörer

DN gör det genom att dela ut en tidning gratis. Mitt i genom att sikta in sig på alla mobilsurfande pendlare.

Genom att dela ut en specialversion av DN Stockholm hoppas tidningens ledning att räckvidden ska öka i Stockholm. DN:s annonsdirektör Dan Morén pratar om en beräknad räckvidd på drygt 60 procent i a-region 01.

Vilket är precis den nivån Mitt i-tidningarna ligger på redan.

Enligt vad Dan Morén berättade för Medievärlden i går har DN också gjort ett medvetet val att inte dela ut den nya bilagan vid till exempel t-banan för att fånga in nya läsare: 

– Vi har sett att en signifikant stor andel pendlare väljer sin mobil eller Ipad i stället för en tidning. Så där vill vi helt enkelt inte vara. 

Kanske kan det dölja sig en taktisk miss där. Kanske skulle DN i stället, eller också, gjort som Mitt i. som lanserar en app med sitt Stockholmsmaterial, försöka fånga in alla de pendlande gamnackarna som sitter hukade över sina mobiler eller surfplattor (som börjar bli allt fler). DN har i och för sig en app i dag där Stockholmsmaterialet är en del. Men det verkar inte räcka för att växa i räckvidd. Kanske för att nyhetspulsen inte är speciellt hög… 

Mitt i-tidningarna har redan en säker ledning när det gäller räckvidd. Håller den nya appen vad Niclas Breimar lovar: Flera dagliga uppdateringar av ett gäng som har bra koll på vad som händer inom 08-området kan det nog locka minst lika bra som en tidning i veckan som innehåller ett axplock av det som har hänt blandat med annonser och guider om vad som ska hända till helgen.

DN:s nya gratistidning ska delas ut på torsdagar. Vilket innebär att den åker i pappersinsamlingen senast under söndagsstädningen. Och att det kan vara öppet mål för Mitt i:s app måndag, tisdag och onsdag. Om de lyckas få läsarna att ladda ner den.

Räckvidd i Stockholm enligt Orvesto Konsument 11:3

Mitt i: 62 procent

Metro: 36 procent

Dagens Nyheter (vardag): 34 procent

Svenska Dagbladet: 18 procent

Direktpress Stockholm: 17 procent

Dagens Industri: 8 procent