Annons: Mediedagen 2019

Kul på jobbet ger kulor i bokslutet

Det fattas en viktig post i mediehusens bokslut. Nämligen RPJ-resultatet. Det är något som kan antingen hjälpa eller stjälpa din tidning.

Schibsted har släppt sitt bokslut i dag. Bonnier-koncernen och Stampen har lagt sina till handlingarna. Snart kommer det fler bokslut.

Då är det dags att fundera över vad de innehåller. De säger en del om tillståndet för företaget. Men inte allt. Av en viktig överlevnadsfaktor syns inte ett spår.

Hur kul de anställda har.

Det ska vara Roligt På Jobbet. Annars är det kört. Det säger nästan alla tidningschefer jag pratar med. De hävdar också att de har roligt. Och att merparten av deras anställda har det. 

Men. När jag pratar med dessa medarbetare är det inte sällan att de är av en annan åsikt. När högsta tuppen kan svära med ena handen på det heliga bokslutet på att alla går omkring och småmyser mest hela tiden kvider i stället många av de anställda av allt för mycket jobb som ska utföras på allt för lite tid på ett ständigt växande antal plattformar.

Av dessa orsaker pratas det inte lika mycket på redaktionerna längre har ett antal personer vittnat om till mig. Och vad värre är – det skämtas inte heller! Många har helt enkelt inte roligt på jobbet längre.

Vilket är ett problem att ta på största allvar. 

För när skrattet och arbetsglädjen försvinner dröjer det inte länge innan kreativiteten gör det också. Och driver du en tidning utan kreativa medarbetare kan du lika gärna lägga ut datorerna på Blocket medan de fortfarande är något värda – för snart är din tidning rökt, död och borta. 

Inte minst gäller det redigerarna skulle jag säga. Känner inte denna yrkeskår lust och engagemang inför uppdraget blir det helt enkelt inte tillräckligt bra. Det går nämligen inte beordra fram en bra rubrik. Jo, kanske en bra. Men inte en lysande. 

Det går inte tvinga en redigerare att göra en snygg sida. Jo, kanske en snygg. Men inte en som har det där extra som får alla att stanna de där extra sekunderna som gör att de fångas av innehållet.

Kanske är det som kommer påverka Aftonbladet mest inte frånvaron av negplattor utan införande av det kvällstidningen så anspråkslös beskriver som ”superdesken”. Nu sitter alla redigerarna tillsammans helt enkelt.

Det är inte givet att det gör jobbet roligare. Men förutsättningarna ökar i alla fall inbillar jag mig. För möjligheterna till samtal blir fler. Vilket kan ge upphov till lite kreativ flabbande. Vilket kan leda till fler rubriker som den här…

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin kallar rubriksättning journalistikens formell ett.  Han menar sannolikt inte att den ska gå så fort utan att det är en extremt svår gren. Att det krävs speciella egenskaper som inte alla besitter. Klockrent omdöme (helst i alla fall) och en formuleringsförmåga landets alla copys skulle sälja sina mödrar för.

Menar han det har han rätt. Men det krävs också att det är en kreativ arbetsplats där det är högt i tak och nära till skratt. För det är så att för varje riktigt bra rubrik har det satts ett antal dåliga. Som förhoppningsvis stoppats, antingen av redigeraren själv eller av någon närsittande person. 

En bra redigerare gör nämligen allt klanderfritt. En lysande passerar gränsen då och då.

Tillbaks till RPI-resultatet…

RPJ står alltså för Roligt På Jobbet vilket du säker förstått. Det är en viktig faktor för dig som tidningschef att hålla reda på. Och då det inte går att lita på att dina underställda är helt ärliga när du frågar dem hur roligt de har på jobbet återstår inget annat än att du tar reda på det själv.

Mitt förslag är att du installera en avlyssningsutrustning på redaktionen. I akt och mening att höra hur mycket det skrattas.

Kanske inte helt juridiskt ok men du kan ju göra som du brukar om någon upptäcker mikrofonerna. Antingen skylla på din föregångare eller facket. Välj själv. 

Sedan bokför du noga alla tydliga och hörbara skratt under en vecka. Dela antalet med antalet anställda som befunnit sig på redaktionen den veckan och vips har du fått ett RPJ-resultat.

Känner du dig nöjd med siffran kan den vara något att ta med i nästa bokslut. Annars får du jobba upp den och sedan om något år skryta med den fantastiska tillväxten ni har. 

Som du brukar göra med intäkterna på nätet – precis!

Ett sätt att dopa resultatet kan vara att utmana dina underlydande på snöbollskrig. Det tipsar professor Lars-Erik Berg om i en intervju med vetenskapsradion.

Ett annat sätt kan vara att tipsa om det här klippet på Youtube där Mikael Tornving som ”inte alls bitter” landsortsjournalist läxar upp juryn för Stora Journalistpriset:

Eller den här. Där någon visar hur extremt lätt det är att hamna på förstasidan på vilken tidning som helst:

 Med lite tur stiger RPJ-resultatet något.