Annons: Mediedagen 2019

Svensk tidningsdesign håller världsklass

Att Svenska Dagbladet utsetts till ”Best in Show” av SND:s jury är stort. Men tävlingen visar också att svensk – och skandinavisk – design håller mycket hög klass.

Varje hjärta i juryn ska vinnas. Annars blir det ingen guldmedalj från Society for News Design. Att nå den nivån är få förunnat.

Att sedan också utses till Best in Show är det yttersta beviset på att allting har gjorts rätt. Och en stor majoritet av juryn ansåg att Svenska Dagbladets bidrag var på den nivån. Motiveringen hittar du här. De vinnande sidorna hittar du här.

För att någon ska utses till Best in Show krävs ¾-delars majoritet. Det är långt ifrån alltid juryn når dit. Senast det hände var då New York Times 2002 belönades för sin bevakning av 11 september-attacken.

– Det visar att vi håller absolut världsklass när det gäller de största nyhetshändelserna, säger Martin Jönsson, redaktionschef på SvD till den egna tidningen.

Och visst har han rätt. Det är bara att lyfta på hatten.

Men samtidigt ska många formmänniskor sträcka på sig. För över lag håller svensk tidningsdesign hög klass.

Dagens Nyheter fick 18 priser. En prestation det också då det handlade om ett urval från tre månaders produktion då tidningen bara skickade in från ”nya DN”. DN platsar därmed på tio i topp-listan över de tidningar i världen som fick flest priser i SND:s tävling. Utifrån en fjärdedels årsproduktion. 

Sverige fick totalt 24 priser. En förklaring heter Rickard Frank som nu jobbar med design och redaktionell utveckling på Dagens Nyheter. Han är tjänstledig från rollen som chefredaktör för Trelleborgs Allehanda. En tidning som fick nio priser i fjolårets SND-tävling.

För att komma dit räcker det inte att bara ha en hög lägsta nivå menar han. Det gäller att jobba målmedvetet, tänka på bra bilder, satsa på berättandet och gärna ha bra grafik. Men också att hitta det där extra som går utanför ramen och får materialet att sticka ut menar Rickard Frank.

Svenska tidningar är bra på att skicka in bidrag. Men kan absolut bli bättre på det. För deltar man inte blir det inga priser. 

Rickard Frank menar också att det inte bara är svensk tidningsdesign som står sig bra internationellt – utan skandinavisk. Och resultatlistan ger honom rätt:

Av de 20 tidningar som får flest priser i årets tävling är tre från Skandinavien (DN, Politiken och Bergens Tidende).

Av 712 priser går 52 till tidningar från Sverige, Norge och Danmark. Ser man länderna som en region blir ”vi” trea efter USA och Kanada. Länder med tidningar som har betydligt större resurser än vad som finns här.

Svenåke Boström, tidigare ordförande för SND och medieutvecklare på Sundsvalls Tidning, menar att svensk design generellt sett står sig bra. Men att den lutar sig mycket på ett traditionellt tänkande. Det finns inga exempel på mer banbrytande design som bland annat den portugisiska tidningen i står för menar han.

Främst är det viktigt för att locka yngre läsare som kräver ett mer visuellt berättande tycker han. Men samtidigt är det en balansgång att inte göra en tidning som känns främmande för äldre målgrupper.

En väg kan vara att göra som en av Chicagos ledande tidningar som gör en speciell utgåva med en design anpassad till de yngre målgrupperna tipsar han.

 

Så avgörs valörerna:

Varje klass har fem juryledamöter som säger ja eller nej till bidragen.

Blir ställningen 3-2 får bidraget en Award of Excellenc.

Blir ställning 4-1 eller 5-0 blir det en diskussion om guld eller silver. Det är inte givet att varje klass ska ha en guldmedaljör.

Alla som får guld bedöms sedan av den stora jurygruppen (som i år bestod av 21 personer, 16 var för, 3 mot och 2 avstod). Om minst  ¾-delar ställer sig bakom samma bidrag blir det ”Best in Show”. 

Till helgen ska en ny jury titta på alla 10 236 bidrag för att utse ”World´s Best Designed”.