Annons: Mediedagen 2019

Tre topptidningar till…

I förra veckan kom nya bevis på att det görs oerhört mycket bra journalistik utanför tullarna. Men det finns fler exempel…

Det görs otroligt mycket bra journalistik på ickestorstadsbaserade redaktioner. Det framkom med all önskvärd tydlighet i förra veckan när Östran arbetade sig till Håkan Juholts stora avskedsintervju, Västerbottens Folkblad grävde fram att Stefan Löfven blev hans efterträdare och Allehanda fick det bekräftat – av hans mamma.

Men det finns fler lysande exempel på att det görs topptidningar även utanför tullarna.

Medievärldens redaktion använde lunchen till att bläddra igenom ett antal av Sveriges morgontidningar. Och ur denna tidningsflod har vi vaskat fram tre guldklimpar:

1. Sundsvalls Tidning. (27/1) Inte minst på grund av att de sannolikt har Sveriges bästa tidningstryckeri. Måste vara en ren fröjd att vara fotograf där. Och annonsör. Inte en tillstymmelse till misspass så vitt vi kan se. 

2. Borås Tidning. (29/1)Med tanke på att Stefan Eklund är chefredaktör är det inte konstigt att tidningen har en så ambitiös kulturdel. Här hittas såväl melodifestivalledare som essäer om kampen om Kaukasus. Men nyhetsdelen går inte av för hackor heller. Sättet som de hanterar befolkningsstatistiken över Sjuhäradsbygden är inget annat än ett paradexempel på lysande journalistik. Text, foto, grafik och redigering i toppklass!

3. Enköpings-Posten. (28/1) Kan man annat än smälta? Helt rätt att dra på historien om pudeln Kajsa som försvann från sin matte på flygplatsen i Alicante – och sedan dök upp i Oslo. Att vovven sedan ser ut att räcka ut tungan åt fotografen på ettan gör det inte sämre.

Vi kommer att fortsätta med den här typen av tidningstittarluncher. Vill du vara med? Hör av dig till redaktion@medievarlden.se i så fall.

Uppdatering: Det har kommit reaktioner som går ut på att vi är förvånade att det görs så mycket bra journalistik utanför storstadsområdena. Då kan jag bara säga att så är verkligen inte fallet.

Däremot får den goda journalistiken som görs utanför storstadsområdena inte alltid den publicitet den är värd. Det här är ett försök att åtgärda det.