Annons: Mediedagen 2019

Två kantrade publiceringar

I Sverige har det fnissats åt den olyckliga annonsplaceringen i TA, i England har det säkert skrattats åt The Guardians – ännu olyckligare – förstasida.

Det är inte lyckat att ha en stort uppslagen nyhetsartikel om färjekatastrofen i Italien med rubriken ”Dödssiffran stiger” på vänstersidan och en helsida från en resebyrå om kryssningsresor på högersidan.

Men ibland slår den mänskliga faktorn till. 

Frågan är om The Guardians redaktion kan skylla på den faktorn. I sin blogg tar Roy Greenslade upp dagens etta. Den domineras bildmässigt av den kantrade färjan men rubrikmässigt av: ”Give Queen a new royal yacht for the jubilee, says minister”.

En inte helt lyckad kombination om man säger så.

Roy Greenslade säger i sin blogg att den här typen av krockar är det i regel bara journalister som fäster sig vid. I alla fall när det gäller rena nyhetskrockar. 

När det gäller krockar nyheter/annonser tenderar de som köpt utrymmet höra av sig. Men det handlar mest om att de ser en möjlighet till kompensation menar Roy Greenslade.