Annons: Mediedagen 2019

Det avgör om det blir flipp eller flopp

Det är en kamp på två fronter för VF:s och VK:s ledningar. Både läsare och medarbetare ska förstå och uppskatta att det är två olika produkter. En inte helt lätt uppgift när redaktionerna sitter i knä på varandra och produkterna är lika.

Många problem skulle nog redan varit ur världen om VF:s omgörning gått enligt plan. Då skulle den nya tidningen redan varit ute. Men – så blev det inte. Nu är det som Daniel Nordström kallar ”internt samarbete för externt särskiljande” mest teorier. Både för läsare och medarbetare. 

Efter nyår ska i alla fall den nya tidningen vara klar. 

En ny och färgstark produkt som är ett stort steg från den tidning som görs i dag. Och inte minst den VK som görs i dag – och efter årsskiftet.

Frågan är hur nya Folkbladet, gjord för att tilltala en mer urban läsekrets som ska ta tidningen på språng och utan att ha några ideologiska kopplingar, ska tas mot av det antal av dagens VF-läsare som inte är urbana, men har en stark ideologisk koppling till tidningen. Och dessutom har gott om tid att läsa. 

Den nya formen förändrar också arbetsformerna. Större skillnader mellan stort och smått kräver mer förutseende. Men syftet är inte bara att förändra, det ska också förenkla. Nya Folkbladet ska vara mindre resurskrävande. Frågan är hur medarbetarna ställer sig till detta.

Frågan är också vad som händer med de resurser som frigörs. Blir det utrymme för mer angelägen och grävande journalistik? Kommer de att läggas på nya satsningar på det digitala området? Blir det mer rörligt på nätet?

Och hur framgångsrika blir dessa nya satsningar? 

Det avgör troligen om samboarbetet ska bli flipp eller flopp i både medarbetarnas och läsarnas ögon. Inte så mycket nya arbetsformer eller tidningsdito.