Annons: Mediedagen 2019

Det bästa Cannes ses här

Kluriga är en del. Konstiga vissa andra. Kreativ höjd har alla. Nu är de bästa bidragen från reklam-VM på turné i Sverige. Medievärlden tog med sig DN:s Kristoffer Dahlin för att plocka ut guldkornen.

Det bubblar av kreativitet även när det gäller print-reklam. Men ska man gå efter var de bästa bidragen i årets Cannes Lion producerats bubblar det mest i Sydamerika och Asien. Få bidrag kommer från Europa – inga från Norden.

Vilket inte beror på att kreativiteten på byråerna är lägre här, utan att den i hög grad är inriktad på att vara vass på det digitala, tror Kristoffer Dalin, projektledare på DN. Där är han bland annat ansvarig för Reklamcupen som syftar till att lyfta fram kreativa annonslösningar.

Hans tre favoriter från utställningen:

Produkt: Pictionary, Annonsör: Mattel. Byrå: Ogilvy Malaysia
En personlig favorit med ett budskap som förmedlas snabbt och med mycket humor.

Produkt: Billboard magasin, Annonsör: Billboard, Byrå: Almapbbdo, Sao Paulo
Kul grepp. Speciellt då det går ladda ner typsnitten.

Produkt: Pressfrihet, Annonsör: Reportrar utan gränser, Byrå: Publicis Bryssel
Aktuellt! Och begåvat att koppla ihop print med rörligt på det här sättet.
 

Medievärldens favoriter:

Produkt: Juice, Annonsör: Del Carmen, Byrå: Draftfcb, Buenos Aires
Klurig. Budskapet att här hoppar man över fabriken/industrin kommer fram. Och befriande med juicereklam som inte bygger på närbilder av apelsiner och/eller andra frukter.


Produkt: Möbler. Annonsör: Ikea, Byrå: Tbwa, Istanbul
Skoj! Men det tar en stund innan läsaren ser att pallens utsmyckning består av sedlar och budskapet blir riktigt tydligt.


Produkt: Land Rover Defender, Annonsör: Land Rover. Byrå: Rainey Kelly Cambell, London.

Det går inte att låta bli att fundera om byrån reste runt världen och bad att få stämplarna just där…

Andra höjpunkter:


Produkt: VW:s backvarnare, Annonsör: VW, Byrå Grabarz & partner, Hamburg
VW är duktiga på att berätta om sina produkter utan att använda sig av en massa bilar i sina kampanjer.


Produkt: Varuhus, Annonsör: Harvey Nichols, Byrå Y&R, Dubai
Att koppla samman en hjärtdefibrillator med en exklusiv dress visar tydligt att här finns det breeeeda utbudet.


Produkt: Maximidias seminarier, Annonsör: Meio & Mensagem, Byrå: Moma Sao Paolo
Kombinationen retro och Twitter gör att man måste stanna en stund extra vid den här.

I går visades alla printbidrag som fick medalj i årets Cannes Lion i Stockholm. Den 19 oktober kommer utställningen till Malmö och den 20 till Göteborg. Bakom arrangemanget står Citypaketet och Sveriges Kommunikationsbyråer.