Annons: Mediedagen 2019

Karlstens musselbitar påminner om Jobs

I dag säger Emanuel Karlsten att han äntligen kan berätta om ”Den där nya grejen”. Men det gör han inte. Dock visar han talang för att skapa förväntningar, precis som Apples grundare.

På sin blogg berättar Emanuel Karlsten att det i dag är en väldigt stor dag. Att han äntligen kan berätta om ”Den där nya grejen”, ett begrepp som han använt flitigt de senaste månaderna. Både live och i olika sociala medier.

Det han och sex till ska göra är något som kommer att kallas Ajour. En sajt som utmanar sättet att göra journalistik, som ska skapa ett nytt förhållande till journalistik. Och för honom ett sätt att praktisera sina tankar om hur journalistik byggs på nätet. Säger han.

För så mycket mer får vi inte veta. Ännu. Först ska de övriga deltagarna få presentera sig. Komma med sina pusselbitar säger Emanuel Karlsten. 

Så vi får vänta till nästa vecka innan det börjar klarna vad Ajour verkligen är för något.

Oavsett vad som kommer ut av det så står det klart att Emanuel Karlsten behärskar konsten att skapa surr kring det han gör. Jag får tydliga dejavuer av Apples grundare Steve Jobs.

I vår sköna nya värld verkar det vara minst lika viktigt att kunna presentera saker och ting på ett sätt som skapar maximal uppmärksamhet och genomslag. Varför annars väljer Emanuel Karlsten & co detta sätta att presentera det nya projektet? Om gänget verkligen vill berätta vad det handlar om och hur man tänker skulle alla vara tillgängliga för en kommentar. Samtidigt.

Och en annan sak (för att parafrasera Steve Jobs):

I sin bloggpost skriver Emanuel Karlsten att ”vi måste bort från alla måsten kring affären”. Där är jag inte säker att jag håller med. På något sätt måste allt kunna räknas hem. 

Antingen i termer av pengar, varumärke, gott samvete eller något annat. 

Men ser man till något av de sistnämnda måste det också finnas en annan verksamhet som bygger på det förstnämnda.