Annons: Mediedagen 2019

Ska nya DN lyckas ta vid efter Stockholm City?

Är Dagens Nyheters nya Stockholmsprägel ett försök att fånga upp de läsare som gick förlorade för Bonniers när Stockholm City lades ner? Och vad händer med läsarna utanför 08-området om tidningen lyckas?

I början av juni togs beslutet att lägga ner Stockholm City. Under flera år hade räckviddssiffrorna gått kräftgång och den av ledningen utlovade lönsamheten aldrig blivit verklighet.

Ett sista försök var att flytta över den från affärsområdet Morning Paper till Bonnier Tidskrifter. Men det hjälpte inte. Sista juni kom det sista numret av gratistidningen. Kanske underlättades beslutet av att DN:s ledning då under flera månader jobbat på en utökad Stockholmssatsning.

I dag kom ett första resultat av vedermödorna. Hur det kommer att fungera på sikt, både redaktionellt och annonsmässigt återstår att se. De pengar som Mitt-i-tidningarna och Direktpress tjänar borde vara rätt ohotade då de kommer av en journalistik ännu mer lokal än vad DN.Sthlm klarar av att vara. I alla fall med dagens upplägg.

Formmässigt finns det i alla fall viss likhet mellan nya DN och gamla City, kanske beroende på att Trelleborg Allehandas chefredaktör Rickard Frank varit inblandad i designarbetet för bägge tidningarna. (Korrigerad, stod tidigare Ystads Allehanda, läs mer om Rickard Frank här)

Som Expressens chefredaktör Thomas Mattsson konstaterar är det en hård kamp om de notoriskt otrogna morgontidningsläsarna i Stockholm med kranskommuner. Det har gått precis tre veckor sedan Svenska Dagbladet lanserade sin nya Näringslivbilaga. Höstens stora satsning från den Schibstedägda morgontidningen.

Där tror ledningen bland annat på mer internationella utblickar och en bunt tunga kolumnistnamn i stället för starkare Stockholmsprägel.

Tidningarna satsar helt klart på olika målgrupper i höst.  

Den andra februari nästa år släpps siffrorna för Orvesto konsument 2011:3. Då kan det komma en första fingervisning om vad stockholmsborna föredrar. Sannolikt ett nervöst datum för både Lena K Samuelsson och Gunilla Herlitz.

Kanske ännu mer nervöst blir det när halvårsbokslutet 2012 är klart. Då kommer en fingervisning om hur annonsörerna reagerat på förändringarna.

En annan reflektion:

I dag bor omkring 80 procent av DN:s läsare i Storstockholm. Går det att öka antalet utan att förlora läsare i övriga landet? Till Medievärlden säger Gunilla Herlitz att hon inte tror att nya DN bara ska uppfattas som en tidning för Stockholmare:

”Vi vet att våra läsare utanför Stockholm är intresserade av allt som händer i huvudstaden, inte minst vad gäller kulturutbudet. (…) men de väljer också DN för vår omfattande utlandsbevakning och vår starka ställning som opinionsbildare.

Om jag läser nya DN som Skellefteåbo känns DN.Sthlm rätt ointressant. Ungefär lika nödvändig som Norran för en söder om söderbo. Så frågan är hur de drygt 10 000 prenumeranterna på DN:s norrlandsupplaga reagerar. Och övriga läsare utanför 08-området. Är nyhetsdelen och kulturen tillräckligt tunga för att väga upp de drygt fyra tusenlappar som tidningen kostar per år för en läsare ovanför Umeåälven?