Annons: Mediedagen 2019

Var det antirojalister som gjorde ettorna?

Hur har de vinklat den kungliga babyglädjen? Yrkesskadad som jag är var det vad jag funderade på innan postlådan vittjades i morse på morgontidningen. Och skrattade sedan högt när jag såg DN:s etta.

”Skräpet är kvar”.

Kan det vara något annat än en tydlig positionering av en antirojalistisk redaktör?

Puffen innehåller också nödtorftigt dolda budskap. Den handlar om den nya soplagen. Som är en besvikelse.

Svenskan ger Victorias pappa ett tjuvnyp med formuleringen ”Nu vänder livet blad”. Det väntade barnet ska spola bort minnet av kungens hackiga framträdande i november i fjol. Eller läser jag in för mycket i orden?

Ingen annan morgontidning ger dock den kungliga nedkomsten speciellt mycket utrymme på ettan. De flesta har bara en liten puff i topp, botten, eller i sidospalt. 

Ett undantag är s-märkta Värmlands Folkblad som helt ignorerar händelsen på första sidan. Men när man vänder blad så har chefredaktör Peter Franke ett ledarstick där han gratulerar de blivande föräldrarna.  Fast han avslutar med en förhoppning om att ”ättelägget aldrig behöver ärva uppgiften som statschef”. Den andra värmlandstidningen, NWT, hade prioriterat puffen om en stor abborre före Victorias graviditet.

Expressen vann striden om vilken kvällstidning som gjorde flest sidor på babybeskedet. 20 mot 18 för Aftonbladet. Men kanske inte kampen om bästa ettarubrik. ”Mamma Mia, det är sant” går nog inte till presshistorien.

Danska Ekstrabladet tog dock ut svängarna längst när det gäller rubriker. På sajten basunerade de (i går) ut att ”Strippekongen skal være morfar”. Bilden föreställde dock Daniel och Victoria. Som tidningsdesignern Ole Munk konstaterar i sin blogg blir det lätt förvirrande. Om än typisk Ekstrabladskt respektlöst.