Annons: Mediedagen 2019

Ett klubbslag i luften…

Det hade jag ingen aning om. Att annonsörerna slåss om att få synas när det är SM-final i bandy alltså. Hur ska man annars tolka pressmeddelandet från TV4?

”Pling”. Ett mejl från TV4. Kanalen har tagit över SM-finalen i bandy. Så långt är allt lugnt. Men sedan. Det som någon klurig press-nisse kanske hade hoppats skulle bli sista meningen i ingressen:

”Avtalet innebär att svensk idrotts Super Bowl, SM-finalen i bandy, sänds i TV4…”

Ursäkta mig. Men svensk idrotts Super Bowl?

Innebär det att annonsörerna kommer att ta fram en speciell reklamspot att sändas när det är paus på Studenternas i Uppsala? Att TV4 kan ta dubbelt så mycket betalt för dessa? Ehhhh. Tror inte det.

Nog för att finalen är en klassiker. Och säkert får några att sätta sig framför tv:n. Men inte är det som Super Bowl i USA. Och det finns nog ett stort antal som hävdar att det finns större publiksporter i Sverige än just bandy. 

Ovanstående tabell från svenskafans.com

Siffrorna ska då till exempel jämföras med 106,5. Miljoner. Tv-tittare i Amerika. Så många såg finalen 2010. Vilket betyder att ungefär var tredje jänkare såg den på tv.