Annons: Mediedagen 2019

Ge oss lite appsiffror snart!

Så har då Aftonbladet släppt sin nyhetsapp. Men den stora frågan är när kvällstidningen – och de andra som redan har sina appar ute – ska släppa siffror på hur många som verkligen läser tidningen på Ipad.

Det kanske inte alltid känns så kul. Men läsarna gillar pdf-baserade Ipad-tidningar. Det behöver inte vara superflashigt och en massa läckra tillämpningar. Vanlig enkel nyhetsförmedling räcker långt.

Det vet man på kvällstidningarna. 

Nu har Aftonbladet släppt sin nyhetsapp. Och den innehöll inga egentliga nyheter. Om man ser till funktionerna. Precis som Sportbladet är papperstidningen basen. Sedan har ett nyhetsflöde, kommentarsfunktioner samt filmer och ytterligare stillbilder adderats.

Läsarna kan välja på ett så kallat tidningsläge där man bläddrar som i en vanlig tidning eller ett läsläge där texterna kommer en i taget. Här finns också möjligheter att både dela och kommentera. 

Appen innehåller även Sportbladet. Kanske något att fundera på då den var rätt tung att ladda ner.

Men det spännande är vad som händer nu. 

Ett önskescenario vore att alla dagstidningar som utvecklat egna Ipad-appar blir mer öppna om två saker:

• Hur många laddar verkligen ner tidningarna? Alla vet att appen handlar mer om image än räckvidd, för att uttrycka det försiktigt. Men snart måste korten på bordet. Åtminstone gentemot annonsörerna. Och då är ju uppgifterna ändå ute…

• Hur agerar läsarna i apparna? Vilka funktioner är mest använda? Vad fungerar – och vad fungerar inte? Tänk så mycket som branschen skulle vinna på om inte alla måste uppfinna alla hjul och göra alla misstag.