Annons: Mediedagen 2019

Kom upp från promillenivån

Kan inte branschen ena sig om att inte hänga upp sig på siffror som ligger på promillenivå? Det blir ju bara löjligt när man skryter om sådant som knappt är mätbart.

 

I förra veckan menade Svenska Dagbladet att tidningens söndagsupplaga bröt trenden eftersom den var en av få som ökade i senaste Orvestomätningen. Hur mycket berättade man dock inte i själva artikeln där allehanda annan statistik gicks igenom.

I faktarutan nämndes dock att ökningen var 0,2 procent. Alltså två promille. Något som jag antar i övrig näringslivsjournalistik skulle betraktas som för lite för att göra rubrik på. Eller skulle 

I dag hävdar Expressen att de åter är störst när de enligt senaste Orvesto Dag har 1 599 fler läsare än konkurrenten. Det är 1,6 promille av Expressens räckvidd i senaste Orvesto Konsument. I mina ögon känns det mer som dött lopp.

Eller är det så att tidningarna tränar inför att ts-siffrorna för 2010 som släpps den 25 februari?