Annons: Mediedagen 2019

Till vilket pris ska journalistiken räddas?

99 cent i veckan eller 4,25 dollar per månad. Så mycket kostar det att läsa Rupert Murdochs Ipad-tidning The Daily som har premiär på onsdag.

Omkring 150 personer ska vara rekryterade till The Daily. Bland annat reportrar från New York Post och New Yorker. Innehållet spänner från nyheter till nöje. Energisk journalistik, skarpa analyser och påkostade multimedialösningar utlovas.

Länge ryktades det att projektet skulle lanseras tillsammans med Apples vd Steve Jobs i San Francisco den 19 januari. Nu blir det istället Eddy Cue, vice vd för Apples nättjänster, som står bredvid tidningsmogulen vid presentationen som blir på onsdag. Och platsen blir Guggenheim museet i New York.

30 miljoner dollar ska vara öronmärkta för projektet. Murdoch hoppas att det ska förändra hela spelplanen och få unga människor att läsa tidningen.

Från början ska den bara gå att köpas i USA och via Apples Itunes. Men det lär inte dröja länge innan den finns tillgänglig i resten av världen och i alla fall även för Android-plattor.

Nyfikenheten är stor på många håll vad som ska presenteras på onsdag:

• Ska det gå att dela innehållet på till exempel Facebook eller Twitter?

• Kommer det gå kommentera innehållet?

• Ska innehållet uppdateras och i så fall med vilken periodicitet?

• Hur många läsare kommer man att få?

• Kommer det att räcka för att långsiktigt driva en, i alla fall enligt ägaren, seriös satsning på kvalificerad journalistik?

• Hur länge kan tidningsmogulen vänta på svarta siffror för The Daily?

• Och går konceptet kopiera på en mindre marknad?

Några länkar om Murdochs satsning:

Murdoch om sina nya planer

Evan Rudowski om Murdochs förra digitala satsning – iGuide som höll i 15 månader.

Jakt på roliga klipp gör dig effektivare

Surfar du efter roliga klipp på nätet under arbetstid? Då ska du ha löneförhöjning! För vi som gör det är effektivare än slöhögarna som bara gör det de ska på jobbet. (Uppdaterad med roliga klipp)

Sara Johannsesson, ansvarig för Sydsvenskans webb-tv är klok. Och har alltid rätt. Ett bevis för det är att annonsförsäljningen gått rakt upp som hon berättade om på Dagsvara. Ett annat bevis är budskapet hon avslutade sitt föredrag med:

70 procent av alla som har möjlighet surfar efter roliga klipp på arbetstid. Och de är nio procent effektivare än övriga.

Exakt varför det är så blev aldrig utrett. Men jag känner på mig att det är sant. För jag gör det. Det enda jag undrar är om man fördubblar sin övriga effektivitet om man fördubblar den spenderade tiden på jakt efter underhållande klipp. Återkommer när jag har svaret…

Här några bevis på min effektivitet…

Dessa klipp föll bort i version 1.0. Lärdom: undvik blogga och uppdatera program samtidigt.

Veckans viktigaste

Veckans viktigaste nyheter på och från Medievärlden.

Regeringen föreslår förbud mot foto

Regeringen föreslår att det ska bli olagligt att fotografera människor i privata situationer, och att fotografera närgånget på allmän plats. Enligt TU:s jurist Per Hultengård och PFK:s ordförande Mia Karlsvärd slår det hårt mot bildjournalistiken. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson har bloggat om lagen. Mårten Schultz, skriver i ett inlägg på Medievärlden, att rätten att få vara ifred går före yttrandefriheten

Snart slut med CMYK
En ny standard för annonshantering ska tas fram. De trycktekniska frågorna ska flyttas över till tryckerierna bland annat genom att man inför ett RGB-flöde för såväl annonser som redaktionellt material. ”Äntligen” menar Stampens IT-strateg Per-Arne Fernsund.

Några guldkorn från Dagsvara
Sydsvenskan fick problem när försäljningen tog fart på webb-tv. Nu är det snart slut på utrymmet – för i år. The Sun valde den enkla vägen när man tog fram sin Ipad-upplaga – på åtta veckor. Det gäller att se till att gamla mönster inte följer med när man gör en ny organisation varnade Sarah Schantin William för. DN:s Nils Öhman berättade att 26 000 laddat ner tidningens Ipad-app men att det finns mycket kvar att göra när det gäller funktioner bland annat. 

Herenco satsar digitalt och på papper
Samma vecka som Jnytt kommer ut som papperstidning inleder Herencoägda Hallpressen en digital satsning under ledning av en av Jnytts grundare. Idag blev det också offentligt vem som blir ny vd på Jönköpings-Posten.

HD tar upp namnpublicering
Högsta Domstolen tar upp Norra Skånes namnpublicering av en före detta nationaldemokrat. I hovrätten dömdes chefredaktören Mimmi Karlsson-Bernfalk att betala skadestånd, men båda parter överklagade domen. Hon är för övrigt tillbaka som chefredaktör och ansvarig utgivare på Norra Skåne, en åtgärd Skånska Dagbladet gör för att säkra presstödet.

Dagens citat 21/1

– Vi skrev heta nätter men det var ju 40 grader varmt där nere. Jag tycker hon ska läsa artikeln lite mer noggrant, man kan inte bara utgå från en lite tillspetsad omslagsrubrik.

Carolina Gynning är förbannad på Se & hör som har rubriken ”GYNNINGS HETA NÄTTER MED MARTIN BJÖRCK” på ettan.

Redaktionssekreterare Rolf Qvale försvarar sig i Dagens Media med att det syftade på temperaturen i Thailand.

Lundell berättar själv vad han tycker om Aftonbladet

Så här säger Ulf Lundell: Jag vill skrika NEJ. Jag kan inte leka den här sorgliga leken längre.

Det är nu inget purfärskt citat. Tvärtom. Orden kommer från hans låt ”Bara en fråga om när” som finns på skivan ”Längre inåt landet” som kom 1980. Inspelad i England. På Ridge Farm. Jag har den både på vinyl och på cd.

Men på något sätt inbillar jag mig att textsnutten kan illustrera Ulf Lundells känslor för Aftonbladet i dag. Och troligen också vad några av hans fans tycker.

Av vilka alltså  jag är ett. Så troligen är jag inte helt neutral i det här. Troligen är det så.

Ett exempel:

För många år sedan fuskade jag som musikrecensent. Han som var betydligt mer professionell och neutral retade mig för en, i hans ögon, rätt okritisk inställning till en del artister. Bland annat undrade han vilket betyg jag skulle ge en dubbel-cd (så länge sedan var det inte) av Ulf Lundell där han stämde sin gitarr.

Och eftersom jag var ärlig på den tiden blev svaret ”fem av fem”.

Jag tillhörde med andra ord pojkarna längst fram under ett antal år.

Kanske är det därför jag blir lite besviken på Aftonbladet i dag.
Eller så beror det på att jag tycker att man ska ha mer på fötterna än vad de har när de på dagens etta basunerar ut att de har en exklusiv grej där ”LUNDELL BERÄTTAR själv om sin SJUKDOM”.

I artikeln framgår det att Bladets utsända först efter andra försöket lyckats få honom att öppna dörren. Sedan lyckades de klämma ur honom tre pratminus.

Ulf Lundell på frågan om hur han mår:

–    Ni får undra hur mycket ni vill.

Efter det säger han:

–    Jag är utarbetad och jag är på väg till läkare nu.

Samt att:

–    Jag vill inte ha min sjukjournal offentliggjord i pressen. Jag har mitt liv att leva, precis som du.

Sedan konstaterar reportern att det framgick att någon längre intervju än så skulle det inte bli. Vilket man kan läsa som att Lundell slog igen dörren.

Jag förstår att en kvällstidning gör det här jobbet. Det är inte det. Men den där ettan – nja – den finns det inte täckning för i texten om någon skulle fråga mig.

I inledningen av texten påpekas att ”själv har Ulf Lundell inte sagt något alls” innan Aftonbladets utsända togs sig till huset i Haväng. Frågan är hur många som tycker att han gjort det när de läst klart. Och hur det kan påverka deras framtida syn på Aftonbladet i synnerhet och journalister i allmänhet.

Skulle du tacka nej till Madde-scoopet?

Affärsvärlden tackade nej till bilderna på prinsessan Madeleine och hennes nya kärlek. Nu väntar vi med spänning på vilken svensk tidning som nappar på erbjudandet.

I dag har tidningen Affärsvärlden blivit erbjuden bilder på prinsessan Madeleine och hennes nya kärlek som går i Central Park.

Man kan se att de är ett par enligt den anonyma kvinna som försökte sälja bilderna.

Något namn på kärleken kunde inte kvinnan uppge. Och eftersom det inte var säkert att personen hade någon koppling till finansvärlden tackade Affärsvärlden nej.

Därför är det troligt att någon annan svensk tidning får chansen.

På Medievärlden har vi börjat titta över bildbudgeten för att se om vi skulle ha råd att tacka ja om erbjudandet kommer till oss. Från Affärs- till Medievärlden är ju steget inte så långt kan man tycka.

Är priset bara rätt skulle en vidareförsäljning finansiera mycket av vår verksamhet.

Lou Reed orsakade stora darren

Ska man skratta eller gråta? Niklas Källners möte med Lou Reed är ett skolexempel på hur en intervju inte ska gå till.

Vissa intervjuare är inte så pålästa som de borde vara.

Vissa intervjuare får stora darren när de möter superkändisar.

Vissa intervjuare vill bara att de utmätta tiden ska ta slut – eftersom frågorna är det.

Vissa intervjuobjekt svarar bara knapphändigt på frågorna.

Vissa intervjuobjekt gör vad de kan för att det inte ska bli en intervju.

Vissa intervjuobjekt hävdar att journalister, främst de engelska, är svin och absolut inte tillhör den tredje statsmakten utan i stället representerar den lägsta av livsformer.

Vissa intervjuer dröjer det flera år innan den som gjort den orkar titta på.

Här kan du se haveriet:

Räckviddsbråket kan leda till läsartapp

Båda är störst, bäst och vackrast. Och båda hävdar att deras sätt att räkna är det rätta. Kvällstidningarnas dispyt gäller bland annat mätmetod, mätperiod, editionering och vilka kanaler som ska ingå. (Korrigerad)

Sifos decembersiffror för dagspressens räckvidder har orsakat tumult. Använder man ett sätt att redovisa statistiken (Orvesto Dag i december) är Expressen större än Aftonbladet. För första gången på tio år har man fler läsare. 24 516 stycken för att vara exakt.

Tar man på sig andra glasögon (Orvesto Dag helåret 2010) är Aftonbladet i ohotad ledning med över 100 000 fler läsare. Även när det gäller upplaga leder Aftonbladet.

Det beror dessutom på om Expressen, Kvällsposten och GT ska räknas som en tidning eller tre. Att de ska räknas som en är självklart för Expressen, inte för Aftonbladet.

Från Expressens sida menar man att gapet minskat mellan kvällstidningarna under 25 av de senaste 27 månaderna. 

Enligt Aftonbladet är trenden snarare att Kvällsposten och GT håller ställningarna räckviddsmässigt samtidigt som Expressen tappar läsare ungefär i samma takt som Aftonbladet.

Men de mätvärden som Orvesto Dag presenterar har varit diskuterade redan från starten för drygt två år sedan. Riksmedia valde att stå utanför med argumentet att antalet intervjuade är för få och att frågorna är felställda för att passa de tidningar som ingår i annonspaketet.

En generell kritik mot räckviddssiffrorna har också gått ut på att många vanliga läsare inte alltid har riktig koll på vad de läser. Har man läst Stockholms City har man läst en gratistidning och då har man läst Metro. Ungefär som att alla stora terränggående bilar är jeepar. Och vissa har köpt en kvällstidning. Sedan är man kanske osäker på om det var den ena eller den andra så svaret får bygga på vad man i regel brukar välja.

Mer en fråga om varumärkeskännedom än läsning alltså. 

Därför brukar vissa analytiker hävda att resultatet av en enskild mätning är relativt ointressant. Det är först när det finns ett antal som pekar åt samma håll som det går börja dra några slutsatser.

Och frågan är om läsarna verkligen bryr sig om vilken av kvällstidningarna som är störst. För gör man inte det måste de helsidor där tidningarna slår sig för bröstet och basunerar ut att de är störst verka rätt löjliga. Något som då paradoxalt nog skulle kunna leda till att de får färre läsare när de skryter om att de har flest.

Uppdatering:

På sin blogg har Expressens chefredaktör Thomas Mattsson ett liknande resonemang:

Om allt det här bara är ett navelskådande tidningarna emellan kanske det inte spelar så stor roll, men om tidningarnas förväntas att trovärdigt berätta om statistik är det förstås lite allvarligare. Jag har ju tillgång till alla siffror och kan tillåta mig ett helhetsperspektiv, men jag tror att allt det här skadar inte bara Aftonbladet utan också Expressen och kvällspressgenren och, faktiskt, hela dagspressen. 

 Läs också Expressen gick om Aftonbladet i läsare

Fotnot: Orvesto Dag togs fram av Sveriges Mediebyråer, Sifo och TU. Snabbare räckviddssiffror och möjligheten att göra bättre analyser var tunga skäl varför. Syftet var också att prestera något som liknade de mätningar kommersiell tv kunde visa annonsköparna. 

1 000 personer mellan 17 och 29 år får en webbenkät där de ska svara på vad de läste i dag, i går och i förrgår.

45 000 personer ingår i den totala panelen för Orvesto dag. Dessa delas sedan in i 22 underpaneler med omkring 2 000 personer i åldern 15 till 79 år. Varje månadsmätning sker under tre dagar. Varje dag får en ny panel frågorna. Svarsfrekvensen ligger på omkring 65 procent. Det innebär att omkring 4 000 personer varje månad svarar på frågorna i Orvesto Dag. (2 000 x 0,65 x 3 = 3 900). Dessa svarar via nätet på frågor om vad de läste i dag, i går och i förrgår.

Dagens citat

Fick Gustavsson som han ville skulle han välta hela tidningshuset i Marieberg, jaga de onda 08-liberalerna till skogs med en tvärflöjt från Tältprojektet och bygga ett kravodlat hantverksmuseum på platsen, med väggar av Leksandsknäcke och knätofs i taket.

 

Andreas Nordström lustmördar boken Världen i skärvor på Falu-Kurirens kultursida. Den är skriven av Björn Gustavsson på konkurrenten Dala-Demokraten. 

Författaren är enligt Andreas Nordström ”så gallsprängd att han får Sven Stolpe att framstå som Thore Skogman.”

Inte ens när Björn Gustavsson engagerar sig för rätt saker finner han någon nåd hos Andreas Nordström: 

”Jag räknar mig också som miljömedveten, men när jag läser Gustavsson vill jag galoppera ut på stan och köpa en urandriven Cadillac.”

 

Steve Jobs nyårslöften avslöjade

Först var det någon som glömde den nya versionen av Iphone på en bar. Nu har självaste Steve Jobs klantat till det. Hans nyårslöften har hittats nerklottrade på en servett avslöjar satirsajten Scoopertino.

Scoopertino har specialiserat sig på att skapa Applesatir. Senaste har man hittat Steve Jobs nyårslöften nerskrivna på en servett från kaffekedjan Starbucks. 

Bland annat ska Apples vd under 2011 sysselsätta sig med att busringa mer till Facebooks grundare Mark Zuckerberg och säga nej till fler appar ”bara för skoj”.

Två andra föresatser är att avskeda några på deras födelsedagar samt uppgradera till Iphone 4, när antennen är fixad.

Nyligen kunde också Scoopertino avslöja att Wikileaks släppt 140 000 mejl från Steve Jobs. 84 procent av dessa innehöll bara ett ord. Nej.

Kanske är det därför som Steve Jobs sista nyårslöfte är att stänga ner satirsajten.