Annons: Mediedagen 2019

Mikael Marklund listar 2010

Mikael Marklund utser årets flipp, flopp, medieperson, återkomst och halmstrå, samt väljer sin egen bästa text från året som gick:

Årets flipp:

Webb-tv. Allt fler tittar allt mer. Tittarsiffrorna stiger hela tiden. Intäkterna också. Men inte lika snabbt.

Årets flopp

Att journalistiken kring boken ”Den motvilliga monarken” kom att handla om graden av skvaller i stället för att ta upp vilken unken kvinnosyn den person representerar som är den yttersta representanten för Sverige.

Årets medieperson

Thomas Mattsson: Bossar man för en kvällstidning hamnar man i hetluften då och då. Thomas Mattsson står för sina åsikter och tar på ett föredömligt sätt alla diskussioner. finns i spalterna, hörs i radio och syns i tv. Dessutom bloggar han flitigt för att ytterligare berätta varför vissa publicistiska beslut blev som de blev.

Årets återkomst

Gjorde Elisabeth Bäck. Från Västerås till Katrineholm via västkusten. Kommer hon tillbaka till TU:s styrelse också? Det finns vissa som håller tummarna…

Årets halmstrå Stavas Ipad. Förhoppningarna är stora. Men det blir knappast intäkterna för flertalet. Fast det blir häftiga magasin…

Min bästa text 2010:
Efter mycken tankemöda och beslutsvånda kom jag fram till att det måste vara porträttet på kollegan/konkurrenten Leif ”Honken” Holmkvist på Resumé. Han bjöd på mycket och pratade länge. Och reaktionerna tyder på att det var rätt nära sanningen…

Kadhammar når Lindgrenska niver

”Att lägga en hemskhet på en annan i samma mening, så att de som har det svårt inte bara har det jämmerligt utan även värst, det betraktade Sonen som en språklig förnyelse värdig Skaparen.”

I dagens Aftonblad tar Peter Kadhammar fram sin Torgny Lindgrenska ådra i en betraktelse om Jesu återkomst. Och kvällstidningarnas språkbruk. Bara att läsa och njuta:

Medieveckan: Självmordsbomb och främlingsfientlighet

Medievärldens veckobrev innehåller en summering av veckans händelser och skickas varje fredag vid lunch

Självmordsbombaren

I lördags sprängde sig en man till döds mitt i Stockholms city. Kvällstidningarna var snabba med att publicera namn och bild. Sedan följde fler publicister efter. Tv-kanalerna fick ris för att de hade dålig beredskap, här förklarar SVT-chefen Morgan Olofsson varför det blev som det blev. På Newsmill publicerades ett debattinlägg där muslimer utmålades som ett hot mot Sverige. En publicering som sajtens ansvarig utgivare Leo Lagercrantz ångrade. Uppgifter från AP berättade att ett bombmål kunde ha varit en tidningsredaktion. Något som fick dessa att höja beredskapen.

Expressens krönikör Ulf Nilson retade många med en text som bland annat handlade om att antalet ”pursvenska” blir allt färre. Ett resonemang som Expos chefredaktör Daniel Poohl tycker hör hemma på högerextrema sajter. Så väl tf ansvarig utgivare Per-Anders Broberg som chefredaktör Thomas Mattsson bemöter kritiken. Men på ett sätt som är plågsamt att läsa menar Eskilstuna-Kurirens ledarsida.

Riksmedia sålt

Hallpressen har köpt annonsbolaget Riksmedia. Nu ska det expandera menar både Riksmedias vd Leslie Marsden och Hallpressens vd Roger Jonsson.

Rivstart för Sydsvenskan

Tidningens första Ipadnummer hamnade på topplistan över mest nerladdade trots att tidningen hoppade över marknadsföringen till att börja med. När kampanjen startade använde man sig dock av bilder som man inte hade rätten till skriver Dagens Media. Chefredaktör Daniels Sandström liknar framtidens affärsmodeller med ett nöjesfält

City Skåne spänner bågen

Om några år ska den skånska gratistidningen finnas överallt där ägarkoncernerna har någon morgontidning hoppas vd Jakob Ståhl. Chefredaktör Kersti Forsberg berättar om det ”dumlokala” demokratiprojektet.

Fler nyheter:

En av Svenska Dagbladets prenumerationssäljare tvingades betala för att jobba skriver Resumé.se. Nu tvingas tidningen betala över 1 200 000 för felaktiga löneavdrag för sex anställda.

Folket gör en förlust i år på fem miljoner. Nu blir det mer nedskärningar för tidningen skriver Journalisten.

Debatter och diskussioner:

Joakim Jardenberg om Ipad – mediehusens stora dröm om att nätet inte finns.

Sven-Erik Alhem om att det är fel att vänta med EU-rätten när det gäller Yttrandefrihetskommitténs förslag.

Mattias Hessérus om att faktajournalistiken är hotad.

Jonathan Leman om att mediemakt är ett viktigt inslag i antijudiskt tänkande.

Mediefolk:

Tina Sayed Nestius lämnar LT i Södertälje för att bli ny chefredaktör på Ystads Allehanda.

Rolf van der Brink blir ny reklamredaktör på Dagens Industri.

Marianne Holm blir ny politisk redaktör på Hallandsposten.

Det här är sista veckobrevet för året.

Varför är det så svårt att erkänna att det gick åt helvete?

Nilsongate är inte över. Inte så länge Expressens chefredaktör Thomas Mattssson vägrar erkänna att det var ett felbeslut att publicera krönikan. Något som skulle få honom att växa i mina ögon.

Kör man i diket är det bara att se till att komma upp på vägen igen. Tacka för eventuell bärgarhjälp och ta det lite lugnare i kurvan nästa gång. Att sitta kvar bakom ratten och envist hävda att man fortfarande är på vägen samt att det inte är några problem är bara löjligt.

Tyvärr har många tidningschefer en tendens att inte låtsas om att de hamnat i diket. Det är som att de tycker det är genant att erkänna att det blev fel. Fast alla ser det. 

Att Expressens chefredaktör Thomas Mattsson eller hans tf Per-Anders Broberg inte vågar säga som det är: Att det var ett misstag att publicera Ulf Nilsons krönika är synd. För i mina ögon är det största beviset på styrka och ryggrad att man kan stå för att det blivit galet. Att det gick för fort. Att man ångrar det och ska göra vad som går för att det inte ska upprepas.

Så mycket bättre det är för varumärket än till exempel den här ledaren i Eskilstuna-Kuriren som menar att det är plågsamt att läsa Thomas Mattssons svar på våra frågor.

Det finns så vitt jag vet ingen som är ofelbar. Inte ens någon av de som har orden ansvarig utgivare på sina visitkort. Och det tror jag deras respektive läsekrets är kapabla att ta. 

Så var det då – hur är det nu?

Sommaren 1994 misskötte jag mig grovt. Så till den milda grad att jag fick tillbringa några månader med att göra ut Ulf Nilsons krönikor. (Uppdaterad med kommentar från Per-Anders Broberg)

Jag vet inte riktigt hur det gick till. Men jag har mina aningar. Det kan ha börjat med att jag hade åsikter om nödvändigheten av att göra fyra uppslag på Victoria som hälsade på sin dåvarande Daniel (Collert – inte att förväxla med den nuvarande, Westling).

De pussades lite försiktigt i dörren till hans hem vilken någon påpasslig fotograf tog en massa bilder på som sedan manglades ut över allt för många sidor av Expressen tyckte jag. Högt. Vilket kanske var galet. Eftersom jag var en del av Expressens redaktion då.

En sketen liten vikarie som var van vid från andra tidningar att det gick att prata om saker och även ifrågasätta utan att det hände något annat än det blev en diskussion. Nu blev det ingen diskussion. Men jag åkte med full fart ut i kylan. Åtminstone när det handlar om arbetsuppgifter. För det blev väldigt mycket krönikor efter det. Väldigt mycket Ulf Nilson.

Och som jag minns det, med reservation för att det är en väldig massa vatten som runnit under broarna sedan dess, så var det inte någon som läst dessa – epos – innan de sattes i händerna på mig. För texterna var i regel minst några hundra tecken för långa. Och de ingick inte i en vikaries mandat att stryka i dessa – epos. Då tillkallades en nattchef som suckande satte sig på min stol och undrade över vad världsreporter Nilson presterat den här gången. Alltså hade han inte läst den innan.

Och när sedan Olle Wästberg, tidningens dåvarande ansvarige utgivare, sent på kvällen i stora drag fick veta vad som skulle vara i morgondagens tidning så var det i stora drag. Inte på den detaljnivå där man diskuterade innehållet i vissa krönikor. Vilket man kanske borde ha gjort, för det är ingen större skillnad på Ulf Nilsons åsikter nu och då.

Som jag minns det, alltså.

Därför undrar jag lite hur det gick till när Ulf Nilsons senaste alster hamnade i tidningen. Det är lite för sent på säsongen för att det ska ha varit någon vikarie som skulle lära sig att inte ifrågasätta som gjorde ut den. Men kanske var det inte så många ögon som läste texten innan. Och läser man tf. ansvarige utgivare Per-Anders Brobergs kommentar på Medievärldens frågor så kan i alla fall inte jag se någonstans att han verkligen läst Ulf Nilsons krönika innan den publicerades.

Jag har full förståelse för, och är varm anhängare av, att visst ansvar när det gäller publiceringsfrågor i praktiken delegeras. Men vissa saker måste man som ansvarig utgivare ha koll på. En av dessa är enligt min åsikt krönikor som genom att använda uttryck som ”pursvensk” andas något helt annat än det tidningen säger sig stå för.

Uppdatering: Per-Anders Broberg svarar i ett mejl: vill bara tydliggöra att jag läste Ulf Nilsons krönika före publicering.
Jag läste den, diskuterade den med redaktören och godkände publiceringen i den form den publicerades.

Medieveckan: Wikileaks och strukturaffär i sydost

Medievärldens veckobrev innehåller en summering av veckans händelser och skickas varje fredag vid lunch.

Wikileaks fortsätter att dominera nyhetsflödet.
I tisdags skrev Axel Andén en bloggpost om hur journalister och debattörer börjar se Wikileaks som ett hot mot det fria ordet. I onsdags fördömde Journalistförbundet påtryckningarna som gjort att servrarna stängts och betaltjänsterna strypts. En väg som kvarstår för den som vill skänka pengar till organisationen är att gå via den svenska tjänsten Flattr. Danska Politiken har gjort ett stort antal dokument från Wikileaks tillgängliga på tidningens egen sajt. Avhoppare från Wikileaks startar nu Openleaks, som handlar mer om att koppla ihop anonyma källor med nyhetsredaktioner, skriver Dagens Nyheter.

Strukturaffär i Sydost
Sent förra fredagen kom beskedet. Gota Media tar över Östran/Nyheterna. Gotas vd Bennie Ohlsson om vad han förväntar sig. Östrans chefredaktör Ulf Carlsson känner sig lättad.

DN nu även i Ipad
I tisdags var det premiär för DN:s Ipadversion. Den har recenserats av Ny Tekniks Norbert Andersson som bland annat anser att den första förtjusningen snart övergår i besvikelse. Visst kommer den att bli bättre med tiden tror han. Men konstaterar också att man bara får en chans att göra ett första intryck. Danska Ekstrabladet har problem med att få sin sidan 9-flicka godkänd.

Fler alternativ för App-utvecklare
Ska nästa tidningsapp publiceras för Googles Appstore? Nu är den ute i alla fall. Fredrik Strömberg på Bonnier digitala medier ser en potential i både den och den Appstore som är på gång för Mac.

TV4 jagar lokalpressens pengar
TV4 Sverige jobbar hårt på den lokala marknaden. Årets försäljning överstiger redan 600 miljoner. Målet är att öka med ytterligare 20 till 25 procent varje år enligt TV4 Sveriges vd Åsa Severed.

Stort läsartapp i Danmark
Läsarsiffrorna går brant ner i Danmark. De största tidningarna drabbas hårdast. Hallandsposten kommer dock att öka sin upplaga i år. Och kanske nästa också enligt chefredaktör Viveka Hedbjörk.

Fler nyheter och diskussioner
Pressens Samarbetsnämnd föreslår att PO och PON blir MO och MON, och innefattar även etermedier och sociala medier.

För ett år sedan togs beslutet att göra om Sydsvenskan.se. Medievärlden har pratat med några inblandade, och porträtterat Anders Olofsson.

ETC väcker liv i Smålands Folkblad och satsar i Hällefors.

Det finns ett stort behov av resurser till utvecklingsarbetet. Men ändå snålas det ordentligt från mediehusen, visar en undersökning på Norska Handelshögskolan BI.

En svensk kändissajt har siktet inställt på att bli störst i världen, skriver Resumé.

Inför flytten till Kungsholmen är den anställda på Aftonbladet och Svenska Dagbladet oroliga. Bland annat för att det ska bli trångt och att det inte finns något gym i lokalerna skriver Dagens Media.

Second Opinion har frågat 18 nyhetsredaktioenr om etisk policy. Sex av dem hade aktuella dokument de ville dela med sig av.

Därför kritiseras årets fredspristagare, Liu Xiaobo, av andra dissidenter. Ulrika K Engström förklarar.

Mediefolk
Elisabeth Bäck är tillbaka som chefredaktör. Hon tar över Katrineholms-Kuriren när Krister Wistbacka går i pension i maj.

Lasse Bernfalk blir ny kanalchef för SR Jönköping. Han var tidigare chefredaktör för Kristianstadsbladet.

Sofia Wadensjö Karén blir chefredaktör på tidningen Vi. Hon är för närvarande featurechef på Aftonbladet.

Cissi Elwin Frenkel blir publisher på tidningen Chef. Ett uppdrag hon ser fram mot: ”Jag har egentligen hållit på med sådant ända sedan tiden på Bullen”.

Ylva M Andersson, tidigare bland annat mediereporter på GP, blir ny kanalchef på SR Göteborg.

Malin Olofsson och Daniel Öhman, båda Ekot, har utsetts till årets miljöjournalister.

Maciej Zaremba har fått Publicistklubbens Guldpenna.