Annons: Mediedagen 2019

Varsågod – en ny printprodukt för den som vill

Visst finns det nya produkter för print. Här kommer en. Ännu så länge oprövad i Sverige. Den kräver bara en digital tryckpress och lite god vilja för att bli verklighet.

 

En liten besvikelse med årets Produktion, Distribution & Upplaga var att Wanja S. Oberhof inte kom. Han är vd för Niiu, den tyska tidningen som görs utifrån varje enskild läsares egna önskemål. I januari pratade han på Dagsvara om konceptet bakom tidningen. Då sprudlade han av tillförsikt och framtidstro. Break-even var inte långt borta och expansionsplaner fanns det. Kanske till och med i Sverige.

I dagsläget kommer Niiu ut i drygt 5 000 ex enligt uppgift. Vilket enligt vad han uppgav då betyder att projektet inte längre går med förlust. Priset ligger på 1,20 euro per tidning.

Det hade varit intressant att höra hur det har gått. Men det kommer kanske fler tåg…

I stället så fick en representant för Océ som levererar digitala tryckpressar berätta om den teknik som gör det möjligt att producera helt individanpassade tidningar i en relativt stor upplaga. Givetvis trycks de i gångordning för buden.

Under konferensen pratades det mycket om hur distributionsföretagen ska utveckla sina affärer. Då handlar det mycket om att köra ut olika adresserade produkter. Från räkningen för prenumerationen till matjord (!).

Slår man samman dessa punkter får man en ny produkt för tryckerier och distributionsföretag slog det mig (och några andra PDU-besökare också).

Tänk om ett tryckeri där ett större antal tidningstitlar produceras kompletterar sin maskinpark med en digital tryckpress där en svensk version av Niiu kan produceras. I takt med att alla tidningar fokuserar allt mer på lokalt material, som är deras starka sida, blir det allt färre sidor med in- och utrikesmaterial. Och kanske känner man att kulturmaterialet inte heller alltid håller måttet. Kanske. 

Tänk då att förutom sin lokaltidning få en 12-sidig tidning med DN:s debattsida för att ha koll på vad det pratas om, Svenskans inrikessidor för den spänstiga grafiken, kultursidor från GP för deras vassa skivrecensioner Sydsvenskan för att följa Per Svensson samt sporten på Gefle Dagblad för att man håller på Brynäs och någon sida från Barometern eftersom man har sina rötter i Kalmar. Eller någon helt annan mix. Med sidor från helt andra tidningar. Av helt andra orsaker.

Hemkörd tillsammans med den vanliga morgontidningen. För 12 spänn extra. Med möjlighet att byta sidor samt boka eller avboka 12 timmar innan den landar i lådan.

Ett sätt att (del)finansiera den skulle vara med individualiserad reklam. Kanske genom att kunden kan få testa ett antal nummer om han eller hon fyller i ett antal uppgifter om sig själv. Till exempel angående intressen eller om det är något speciellt köpbeslut som väntar i närtid. 

Tekniken finns. Frågan är om intresset finns. Om det går att räkna hem. Och om några driftiga tyska killar kommer före.