Annons: Mediedagen 2019

Därför ska alla störa tryckerichefen

Kunskapen om vad man kan göra i en tryckpress är för dålig. Därför borde marknadsfolk och redaktionen få en gnuggning i vilka möjligheter som står tillbuds i den där stora järnklumpen som på något mystiskt vis producerar tidningar varje natt.

Om jag ska lita på att folk inte överdriver för mycket har följande utspelat sig:

Den redaktionella ledaren för en av Sveriges större regiontidningar blev en dag mer eller mindre tvångskommenderad av sin ledning att sätta sig ner med pressleverantören för att få en visning av vad maskinen kunde åstadkomma. Ordern löd att han skulle ta sig minst fyra timmar till detta.

Något som den redaktionellt ansvarige tyckte var på tok för lång tid för han hade en massa viktiga frågor att ta hand om. En halvtimme. Max. Sedan var han tvungen att gå. Basta.

Men när leverantören visade ett antal utländska tidningar med olika spännande trycklösningar som den redaktionellt ansvarige inte hade en aning om att man kunde göra även i hans anläggning tänkte han om. Det blev de från högre ort stipulerade timmarna och lite till. 

Fortfarande har det dock inte blivit något nytt i tidningen utifrån de nya insikterna vad undertecknad känner till i alla fall. Men det kan ju ha flera orsaker. Det viktiga är ju att kunskapen finns om vad som verkligen går att göra. Både redaktionellt och på marknadssidan. 

För hur ska den driftige annonssäljaren till exempel kunna sälja in en helsida i en annan papperskvalitet om han eller hon inte vet att det går? Vilken aha-effekt skulle det till exempel vara att köra smörreklam på smörpapper?

Eller en halvsida inne i tidningen som verkligen bara är en halv sida? Eller ett stort panoramauppslag? Är obs-värdet den typen av annonser skapar något dina kunder är intresserade av?

Tänk vad en driftig grafikavdelning kan göra om de kan använda transparent papper. Eller bilder i tidningen som tryckts på bättre papper och/eller med bättre metoder. De innebär ”riv ut och spara bilagor” betydligt mer beständiga än dagens… 

Är det pressens begränsningar eller begränsade kunskaper om vad man kan göra i pressen som ska styra hur det färdiga resultatet ser ut?