Annons: Mediedagen 2019

Mässa för en lättad medieindustri

Visst finns det fortfarande en viss oro i luften. Men ändå. Det är växande självförtroende och framtidsoptimism som representanter för medieindustrin utstrålar på 40-års jubilerande Ifra Expo.

9 000 besökare räknar organisatörerna med ska besöka Ifra Expo i år. Mässan firar sitt 40-års jubileum med tre intensiva dagar i Hamburg.

340 utställare slåss om uppmärksamheten, allt från stora pressleverantörer till små mjukvaruföretag.

85 utställare är här för första gången, vilket är nytt rekord. De flesta av dessa är inriktade på den digitala sidan.

Mässan öppnades av Ian Karan, ansvarig för ekonomi- och arbetsmarknadsfrågor i Hamburg. Han menad att det var naturligt att Expo ska hållas här eftersom staden är landets mediehuvudstad med flera tusen företag i branschen. Från stor Axel Springer förlag till små reklambyråer.

Han rekommenderade också ett besök i de (ö)kända nöjeskvarteren kring Reeperbahn som domineras av sex-shopar och porrklubbar . ”För alla som är över 18 år.”  Ett uttalande som fick många att reagera.

Så det är inte bara optimism utan också sunt omdöme i branschen. Vilket känns bra.