Annons: Mediedagen 2019

Därför kan du ta det lugnt med Ipad-appen

Torsdagstankar: Därför är det inte bråttom att hitta en Ipadlösning. Så varför inte lägga krutet på Android-app i stället?

Nu väntar några intensiva dagar. Först SNDS seminarium i Oslo där framkantsdesign ska stötas och blötas under två dagar. Sedan IFRA Expo i Hamburg där snart sagt alla tekniska aspekter på tidningsproduktion blir belysta under tre dagar. Efter det TU:s branschdagar där inte minst de marknadsmässiga frågorna kommer att behandlas.

Utveckling för och av läsplattor i allmänhet och Ipad i synnerhet är en gemensam nämnare och givet samtalsämne på dessa tre event.

Och visst är det bra att vara på. Men om man nu inte har någon egen app färdig att lansera när Apple släpper sin platta behöver inte panik uppstå för det.

I dag finns det omkring 20 000 Ipads i Sverige, enligt vad man beräknar på Bonnier Tidskrifter. Några siffror på hur många som Apple räknar med att sälja första året efter det officiella släppet har jag inte. Men säg att det är tio gånger så många som väntat på den första versionen som har stöd för svenska. Då handlar det fortfarande bara om 200 000.

Min gissning är att hälften av dessa hamnar i de tre storstadsregionerna. Då blir det drygt 100 000 plattor utspridda i resten av Sverige. Frågan är hur många Ipads det finns i Norrköping, Kalmar eller Luleå om ett år? För att inte tala om Bromölla, Byxelkrok eller Burträsk.

Apple räknar med att 13 miljoner Ipads säljs globalt i år, 36,5 miljoner 2011 och drygt 50 miljoner 2012 enligt nordichardware.se. Det betyder att det totalt finns omkring 100 miljoner Ipads om två år.

Magasinet New Yorker har precis lanserat sin Ipad-app. Och tidningens redaktör konstaterar att det är som att göra tv just efter andra världskriget tagit slut. För då hade bara en procent av USA:s befolkning tillgång till den tekniken.

Mediefolk har en tendens att tro att vi är normen. Men så är det inte. Jag är övertygad om att verklighetens folk inte står och trampar för att få börja ladda ner och testa appar.

Vilket dock jag kommer göra från och med någon gång i nästa vecka…

xxx

I min ficka finns en storsäljare har jag blivit upplyst om. Sedan några veckor har jag nämligen en Androidtelefon med svenskjapanskt ursprung. Min första smartphone. Den har många fördelar men två rejäla minus.

1.Batteritiden är kass. Nyttjar man bara några av applikationerna så kräver den minst en uppladdning per arbetsdag. Så man är bara mobil så länge man är i närheten av ett strömuttag.

2. Bristen på Android-appar från svenska mediehus är stor, nästan total. Och eftersom jag är nyhetsjunkie är det ett stort minus. Visst går det läsa de vanliga mobilsajterna – men varför inte göra appar för de allt fler Android-användarna?

Allt fler väljer den här typen av telefoner. Inte minst för att de är betydligt billigare än konkurrenten från Apple.

Och eftersom det nu från fler håll uppges att Androiderna håller på att ta över smartphonemarknaden med en andel av nyförsäljningen på över 60 procent vore det kanske på sin plats att mediehusen anpassar sig.

Eller tror ledningsgruppen och it-folket att bara för att de fipplar med sina Iphones så gör resten av befolkningen det också?