Annons: Mediedagen 2019

Så var sötebrödsdagarna över för den här gången…

Min bästa tid har precis varit. För aldrig är det så lätt att få kontakt med alla höga mediechefer som när man ska ringa och prata nomineringar till Årets Dagstidning.

Nu är finalisterna i Årets Dagstidning underrättade. Alla jubel insamlade och nomineringar upplästa. Pratminusen nerplitade och texterna publicerade. Och jag har två reflektioner:

Den första kommer här:

Jäklar (jo, man får svära lite i en blogg) vilken kreativitet det finns i branschen. Nytänk och mod att testa. Men (valfri svordom här) vad sällan vi här på Medievärlden får höra om allt som sker.

Ett exempel ur högen av allt roligt som görs utanför tullarna, Borås Tidnings Hasta La Knalleland, där lockade man läsarna till ett köpcentrum mitt i gråkalla februari genom att lotta ut 170 resor till solen och värmen på Mallorca. Del blev givetvis en total framgång.

Tidningen sålde annonser som aldrig förr och folk både kom och handlade i köpcentret. Alla nöjda. Utom jag. Som gärna hade skrivit om den här kampanjen när den pågick! Och inte minst sett det som en spännande journalistisk utmaning att ingående få beskriva hur dessa huttrande västgötar upplevde det att kliva av planet i solen…

Vi har sagt det tidigare och jag säger det igen: Tipsa oss. Ring eller mejla. Om stort och smått. Det behöver alltså inte inbegripa en utlandsresa – även om det inte gör något. Allt bra ni gör (och konkurrentens floppar) vill vi höra om!

Mina andra reflektion:

Den här perioden är det extremt lätt att få tag i alla höga mediechefer. Det räcker med att antyda på telefonsvararen eller till sekreteraren att mitt ärende kan handla om ett pris av något slag så ringer det tillbaka nästan pronto.

Kan det bero på att sekreterarna skriver större lappar än annars? Nja – jag köper inte den teorin.

Till och med kan det vara så att de ringer upp efter (min) arbetstid. Och säger att de kan återkomma när jag varit på mitt viktiga möte på dagis. Så får jag bestämma delar vi ut priser året om.