Annons: Mediedagen 2019

Medieveckan

I dag är det premiär för Medievärldens veckobrev som innehåller en summering av veckans händelser och kommer varje fredag vid lunch.

För precis en vecka sedan satt jag och Axel på bussen till Tjärö och Sweden Social Web Camp. Det blev en omtumlande upplevelse som vi sammanfattat här och här.

Vi hade precis publicerat några artiklar om Schibsteds fina resultat för första halvåret. Läs här, här och här. Det hade också kommit signaler om en riktigt positiv utveckling för Sydsvenskan. Något som Medievärlden sedan fick bekräftat. Såväl IRM som säljbolagen har också bekräftat att annonsmarknaden går stabilt åt rätt håll. Läs mer här och här.  Vi håller givetvis koll på utvecklingen!

I går gjorde min kollega Ylva sin sista arbetsdag på Medievärlden. Hon drar vidare till Appelbergs och nya spännande uppgifter. Så nu är jag äldst på bygget. Både om man räknar i tid här eller om det är prästbetyget som gäller. I november har jag varit här i elva år.

För lång tid på en och samma arbetsplats enligt vissa. Men eftersom nästan allt (arbetsplats, arbetsuppgifter, kollegor, chefer, verktyg, plattformar) har blivit utbytt minst en gång sedan jag började har jag aldrig upplevt någon stagnation (det enda som i viss mån är det samma är intervjuobjekten, men de har i regel också fått nya uppgifter under de här åren). Och nu har vi börjat blogga också. Eller bluddra – som en vasstungad vän sa till mig. Hur som så är det roligt med en ny form.

Och mycket snart får vi en ny kollega också. Förhoppningsvis kan vem det blir presenteras i början av nästa vecka. Den här veckan har mycket av vår tid gått åt till att intervjua kandidater, ringa referenser och fundera över vem det ska bli. Men det har ändå blivit lite nyheter på sajten – här är hela listan: