Annons: Mediedagen 2019

Dags för bloggdebut

Ääääääntligen! 

Vi har pratat om – och planerat för – att starta våra bloggar på Medievärlden länge. Men inte kommit till skott förrän nu. Vilket irriterat mig stundom. För det har funnits en hel del att skriva om. 

Bland annat vissa rubriker som fått mig att gå i taket. Ta till exempel när våra kära kvällstidningar berättade om polarkylan som sveper ner över landet i vintras. När det var 25 – 30 grader kallt. Vilket är en helt normal temperatur på vintern i den norra landsänden. Den typen av rubriker undergräver – minst sagt – varumärket… 

Jag morrar också högljutt (kolla med mina kollegor om du inte tror mig) när det skrivs något om ”nätdroger”. I konsekvensens namn borde man då också skriva ”telefondroger” eller ”brevdroger” om den olagliga substansen beställts den vägen. Tycker jag. 

Gnällig jag? Visst. Och vänta bara. En person föreslog – säkert både på skämt och allvar – att jag borde starta en surblogg. Det var några år sedan – men nu kanske han får som han vill.

Men visst finns det mycket bra att lyfta fram också. Ta till exempel Situation Stockholms jubileumsnummer. 15 år på gatorna har gett många suveräna texter om allt från kungen till Birgitta Stenberg. Allt snyggt och konsekvent förpackat. Magasinet får 5 MVG (MedieVärlden Godkänt, ett femgradigt betygsystem jag härmed introducerar. Det är väl den typen av friheter man får ta sig i sin egen blogg?)

Något som också gjorde mig glad var DN:s redovisning av arbetslöshetssiffrorna den 6 augusti. Nedgången i antalet arbetslösa senaste halvåret sattes i grafiken i tydlig relation till de senaste årens utveckling. Enkelt men görs för sällan när den här typen av siffror ska göras ut.

När vi ändå är inne på design och utgörning. En källa till inspiration ( för de som fortfarande får göra papperstidning, suck…) när du tycker att sidorna du gör är bara för trista och förutsägbara är Newspagedesigner. Där kan alla journalister som jobbar med presentationsteknik lägga upp sina portfolier och dela med sig av tips och tankar. Sajten administreras av Society for News Design.

Det ska komma fler tips och goda exempel. Min tanke är att ta upp både goda och mindre lyckade exempel på tidningsdesign i den här bloggen. Men det är bara att erkänna. Trots mitt förflutna i både norra och södra Sverige blir det mest Stockholmstidningar som jag ser. Därför får du gärna tips mig när du gjort något lyckat eller konkurrenten kört i diket ordentligt… 

Bloggande handlar ju också om transparens. Därför tänkte jag redan nu be om hjälp med ett av höstens jobb. Det ska handla om vilka praktiska konsekvenser den allt mer tilltagande centraliseringen av mediesverige för med sig. Allt mer teknik upphandlas centralt. Besluten tas allt längre från slutanvändarna. 

Bra eller dåligt? Har du påverkats? Vill du berätta – öppet eller som bakgrundsinformation – så hör av dig.

På tal om öppenhet… På fredag drar jag till Tjärö och SSWC. Undrar om de vet vilken ulv i fårakläder som kommer. De stackare som följer mig på twitter dränks inte precis av tweets. Inte från mig i alla fall. Funderar lite på att starta en kvalitetsversion av Twitter för att slippa läsa om alla luncher som folk går på och hur superduperjättemånga möten alla har inplanerat under dagen och hur stressigt deras överinbokade liv är. Max 140 tecken max 140 gånger. Sedan blir kontot fryst och går inte använda på fem år. Kvalitet före kvantitet!

Se där – det blev lite surbloggande på slutet också.