Branschens tuffaste vinnarskalle

UNT:s marknadschef Theo Blanco brukar tillhöra det segrande laget. Vare sig det gäller affärer eller fotboll.

Den som googlar Theo Blanco får i princip tre typer av resultat:

Theo föreläsaren. Han har pratat cross media management på de flesta kontinenter. För några veckor sedan tillbringade han fyra dagar i Hanoi med 25 tidningschefer. De fick en rejäl gnuggning i hur man tänker kommersiellt strategi som mediehus samt marknadsföring i flera kanaler och sedan några övningsuppgifter.

– De kom tillbaka med fantastiska multimediakampanjer med nytta, syfte och anledning till kanalvalen tydligt specificerade. Där har man en otrolig vilja att lära sig, det kan bli hur stort som helst.

Ser du motsvarande vilja hos svenska tidningschefer?

Theo Blanco ler och skakar på huvudet.

– Om du menar redaktionella ledare så förekommer det helt enkelt inte i Sverige att de är med på den här typen av kurser.

Om några veckor är det dags att åka till Sydostasien igen. Då är det tidningschefer i Ho Chi Minh City som ska få några lektioner.

Det är mycket som skiljer Sverige och Vietnam. Där är alla tidningar ägda och kontrollerade av staten. Buddismen och kommunismen är lika starka hos folket som har en medelinkomst på bara ett par hundra dollar per månad. Och matkulturen är annorlunda. Något Theo Blanco upptäckte när han insåg att det han åt var sköldpaddsfötter.

– Fast då satt jag med några av topparna i mediebranschen så det vara bara att fortsätta tugga. Och det smakade faktiskt inte så dumt.

Landet har vunnit en bit av hans hjärta:

– Jag kan inte låta bli att gilla ett folk som har gjort sig fria från såväl Kina, Frankrike, USA som Ryssland.

Det är inte alltid som Theo Blanco återfinns bakom sitt belamrade skrivbord. Inte minst beroende på han kallar sin ledarstil ”management by walking around and coaching by the positive”. Det är viktigt att röra sig bland säljarna för att stötta och coacha. Men inte styra för mycket.
 
– Jag brukar säga att ”du känner kunden bäst, du vet var han/hon har sina gränser”. Det handlar om att ge säljarna både förtroende och ansvar. Och det är sällan det går snett.

Men även när han är på annan ort och föreläser anser han sig vara närvarande på kontoret:

– Är det så att jag inte kan närvara fysiskt, gör modern teknik att jag ändå kan vara med i diskussionen på min arbetsplats, säger Theo Blanco.

Theo fotbollsspelaren. Han har blivit mästare i Amerika, Europa och Sverige. Han har fortfarande rekordet på det universitet han gick i Wisconsin med bland annat 23 touchdowns och att ha avverkat 2 025 yards under säsongen 1987. Han har även spelat i Italien, Holland och Sverige. Här har han bland annat spelat för Stockholm Mean Machines (1 SM-guld), Uppsala 86ers (2 SM-guld), Europaligan Stockholm Nordic Vikings (2 EM-guld) samt i landslaget.

– På Stadion hade vi fler åskådare på våra hemmamatcher än Djurgården, säger Theo Blanco. Utan att dölja stoltheten.

Från början var han receiver.

– Då fångar man bollen och springer sedan snabbt som bara tusan för att göra en touchdown.

Nu har han övergått till att vara quarterback, vilken innebär rollen som spelfördelare.

Kan man se det som en parallell till din yrkeskarriär?

– Så kan man visst se det.

Fortfarande spelar han i svenska landslaget i flaggfotboll, en variant av amerikansk fotboll, fast han är dubbelt så gammal som vissa av lagkamraterna.

– Så länge de ringer ställer jag upp. Och det är en bra anledning att hålla sig i form.

Theo Blanco erkänner att han är en extrem tävlingsmänniska och måste ha utmaningar:

– I min värld är det ingen challenge om man höjer budgeten med tre procent. En höjning med minst 20 procent – det är en utmaning.

Du kallar dig för en bra vinnare. Är du en bra förlorare också?

– Jag är en dålig förlorare på det sättet att jag lägger förlusten på mig själv. Både i idrott och i business. Eftersom jag är ytterst ansvarig blir det mitt fel.

Hur ofta förlorar du?

– Det händer väldigt sällan.

Men hur reagerar du då?

– Går hem och biter i en kudde. Sedan är det bra. Jag är inte den långsinta typen.

Att han är en vinnare har alla som följt Årets Dagstidning kunnat konstatera. Theo Blanco är den enda som segrat i en klass (Årets Annonsorganisation) med två olika tidningar (Norrköpings Tidningar 2006 och Upsala Nya Tidning 2010).

Theo, sportkommentatorn
. Under tio år var han expertkommentator på TV3 på grund av sina kunskaper i amerikansk fotboll. Inte för att hans svenska var perfekt…

Till exempel tog det en bra bit in i första matchen innan kommentatorkollegan PA Gullö upplyste honom att det heter planen, inte planet.

Ett antal språkgrodor i direktsändning har gjort att Theo Blanco figurerar på ett antal listor i sällskap med storheter på området som Arne Häggefors, Thommy Engstrand, Christer Abrahamsson och Glenn Hysén.

För även om Theo Blanco varit svensk medborgare sedan födseln märks tydligt att svenska inte är modersmålet. Även fast det råkar vara hans moders mål.

Pappa är amerikan, då anställd på US state department, som träffade en dalkulla på semester på Mallorca i början av 1960-talet. Pappan var dock inte konsul, ambassadör eller spion. Nej, hans uppgift var att ha koll på rekreationsanläggningar i hela Europa åt bland annat amerikanska soldater på permission.

De första fyra åren i Theo Blancos liv bodde familjen i Tyskland, sedan blev det sex år i England innan de flyttade till USA.

Men mamma såg till att det blev en rejäl dos svensk sommar i Stockholm samt Orsa och traditionsrikt firande av de flesta högtider.

– Vi hade till och med lutfisk på julafton när vi bodde i USA, säger Theo Blanco och ser ut som om han kunde hoppa över just den delen av det svenska julfirandet.

Något som mamma dock hoppade över var att lära sin son svenska. Det fick han göra själv när han flyttade hit som 23-åring. Vilket inte var så lätt för att alla pratade engelska med honom under barndomen.

– Så det dröjde till jag var 27 innan jag började prata på svenska.

Kommer du kommentera amerikansk fotboll i 24UNT?

– Det skulle vara roligt men det kommer inte finnas i programkonceptet…

Den hackiga svenskan har orsakat en del situationer för honom. Och det inte bara i rollen som sportkommentator. Även som försäljningschef har det blivit ett och annat språkligt klavertramp. Men det har mest skett innanför mediehusets väggar.

– När jag är ute hos kunder handlar det om ren försäljningsretorik. Och den behärskar jag.

Hans person och åsikter har bitvis varit kontroversiella där han har jobbat. Både på Norrköpings Tidningar och nu på UNT. Vilket kan ha orsakat att man inte minst från redaktionellt håll varit benägen att tolka hans uttalanden mer konfrontatoriska än avsändaren menat.

– Visst har det varit så. Jag råkade bland annat nämna ordet advetorial på fel plats en gång. Det gör jag aldrig om, ha ha.

– Och konstigt nog det har aldrig förekommit under mina 12 år på etermedia.

För även om det gäller att vara kreativ och hitta nya samarbeten får det inte tumma på den redaktionella integriteten och trovärdigheten. Det är Theo Blanco noga med.

– Thats the main thing…

Att Theo Blanco satt sina spår både i den svenska medie- och sportvärlden beror på ett besök på en kinakrog i Chicago 1990. Han och hans dåvarande flickvän satt och funderade över framtiden. Theo Blanco var i valet och kvalet om vad han skulle göra. Antingen ägna sig åt studierna på allvar eller satsa på en idrottskarriär.

Då kom kyparen med en lyckokaka. Theo Blancos hade följande budskap: ”Sports will lead you to a lucrative career.”

– Så det blev Italien och fotbollen och sedan det här.

Han ångrar inte beslutet. Det har gått bra för honom på alla områden:

– Familjen, buisnesskarriären och även när det gäller det sportsliga.

Någon minut senare vill han kolla:

– Visst sa jag familjen först?

Theo Blanco

Födelsedatum

1966-12-04

Nuvarande arbete

Marknadschef UNT

Tidigare arbeten

Annonschef Norrköpings Tidningar

Övrig fakta

Familj: Fru Jessica och barnen Maximus, snart 6, och Leonardo 4, samt Alexandra 14 och Manuel 12 från tidigare äktenskap
Inspirationskällor: Min Far och Vince Lombardi
Drivkrafter: Att få folk att växa
Äter helst: Allt utom Kräftor… har svårt för mat som stirra på mig
Dricker helst: Helst vatten men jag tackar aldrig nej till Amarone
Läser helst: Text som fängslar
Tränar helst: Med mina barn
Favoritlag: Liverpool FC och Dallas Cowboys NFL
Gör om fem år: Vd på ett Mediebolag