Annons: Fojo

Uppdrag: att skapa kreativitet

idésprutan Louise Fallenius är papperskramaren med förkärlek för glansiga magasin. Hon och Carina Nunstedt utgör Bonniers nya dreamteam.

Jobberbjudandet från Bonnier Tidskrifters vd Ulrika Saxon kunde inte ha kommit mer lägligt. Efter 14 år på mediebyrån Carat – och med ett kontaktnät få kan mäta sig med – var Louise Fallenius sugen på något nytt.

I dag är hon sales director på Bonnier Creative, en ny affärsenhet inom förlaget. När upplageintäkterna minskar måste förlagen hitta nya sätt att tjäna pengar. Dess- utom har de senaste årens tidskriftsboom gjort att konkurrensen ökat även inom de smala, nischade områdena.

Vid årsskiftet flyttade Louise Fallenius och Carina Nunstedt in i samma rum hos Bonnier Tidskrifter på Sveavägen i Stockholm.

Ett av Bonnier Creatives viktigaste uppdrag är att få annonsörer och tidskrifter att förstå varandra bättre. Det gäller att hitta samarbeten som gynnar båda parter.

– Den traditionella annonseringen är fortsatt viktig, men det finns en stor efterfrågan från annonsörerna på att göra något mer, säger Louise Fallenius.

Ett par avtal har slutits, men är inte officiella. Projektlistan är lång; fler kundkvällar, mässor, seminarier, resor och redaktionella samarbeten. Och så några helt     oprövade idéer, som Louise Fallenius inte kan säga något om ännu.

En tidskrift som arbetat mycket med eventverksamhet är Veckans Affärer. Ett av de mest uppmärksammade är deras lista på näringslivets 125 mäktigaste kvinnor.

– Vi ser gärna att fler gör som VA. Det är ett jättebra sätt att stärka varumärket och få uppmärksamhet för sitt arbete.

För att få inspiration till förändringsarbetet åkte Bonnier Creative nyligen till USA. En av de tidningar man besökte – och imponerades av – var Bonnierägda Working Mother. Louise Fallenius tar fram ett nummer och börjar bläddra. Här finns reportage om lyckade affärskvinnor som berättar om hur de gör för att få karriär och familjeliv att gå ihop, men också plockiga sidor med tips om de snyggaste kontorsaccesoarerna.

– De jobbar mycket med events och möten i olika former. Men också med tävlingar och omröstningar för att få läsarna att engagera sig.

Ett annat exempel är Allt om barns heldagsarrangemang Mammabikten, som nyligen lockade 1 500 personer. Biljetterna sålde slut på nolltid.

– Det räcker inte med att bara erbjuda kändisar och underhållning, för många är det viktigt att lära sig något. De vill ha kunskap med sig hem.

Men har egentligen tidskrifterna på papper någon framtid? Vad talar för att tidskrifterna skulle klara sig bättre än dagspressen som ser många unga välja gratistidningar och nätet? Louise Fallenius tror på exklusiviteten, på läsarnas längtan efter att i lugn och ro få läsa sitt favoritmagasin.

– Tidskriftsvärlden är inte lika priskänslig som dagspressen.

Men självklart måste innehållet hela tiden utvecklas så att läsarna tycker att det är värt att betala för.
Själv upplevde Louise Fallenius sin första tidningskärlek när hon som förväntansfull tioåring hemma i Djursholm cyklade till Pressbyrån varje vecka för att köpa Min Häst för egna pengar. Och pirret i magen för tidningar med tjockt papper har hållit i sig. Det kan tidigare kollegor på Carat intyga som många gånger såg henne cirkla runt postfacken.

Vad lärde du dig mest under åren på Carat som du har nytta av i dag?

–    Vikten av konsumentinsikt – vilka är de personerna vi vill nå med vårt budskap? Hur tänker och vilken följd får det i deras agerande, vad är deras drivkrafter?

Bland kunderna hon jobbat mycket med finns Svenska Spel, BMW och Arla.

Trots den sämre konjunkturen tycker hon att annonsörerna visar stort intresse för att pröva nya lösningar.

– Det behöver inte alla gånger vara något storslaget utan kan lika gärna vara en hyfsat traditionell kampanj med en liten extra knorr. Det är effekten som är viktigast.

De senaste årens tidskriftsboom har avtagit. Hur många fler nya titlar kommer Bonnier att starta under 2009?

– Det vet jag inte. Jag tror att 2009 blir ett fortsatt mellanår, då vi framför allt kommer att skruva på de koncept vi redan har.

Kollegan Carina Nunstedt kommer in genom dörren. Dags för nästa möte.

Nu med Amelias redaktion som vill bli bättre på att möta sina läsare – öga mot öga.

Ylva Carlsson

Födelsedatum

1973-03-02

Nuvarande arbete

Creative Sales Director på Bonnier Creative inom Bonnier Tidskrifter

Tidigare arbeten

Övrig fakta

Namn: Louise Fallenius.
Ålder: 36.
Familj: Mamma, pappa, tre bröder och pojkvän.
Bor: Stockholm.
Är: Creative Sales Director på Bonnier Creative inom Bonnier Tidskrifter.
Tidigare jobb: Medierådgivare, tv-rådgivare, projektledare och printchef på Carat.
Mentor: Stina Honkamaa, i dag vd för Google Sverige, tidigare vd på Carat (”Det är inte ovanligt att jag får ett sms en tidig lördag morgon från Stina med “Har du sett det här…”).
Dold talang: Talanger finns det ingen anledning att dölja.
Favoriter bland sajter och bloggar: Periodare, vanligtvis så startar jag med Google som sedan leder mig vidare till det jag för stunden söker efter.

Tre utländska favoritmagasin:
Vanity Fair, Real Simple,
New York Times Magazine
 
Sex svenska favoritmagasin:
Damernas Värld, Veckans Affärer, Filter, Sköna Hem, ELLE och Topphälsa

Tre röster om Louise Fallenius:
Johan Drakenberg, vd för Branschmedia. Tidigare chef och kollega på Carat:
– Louise är rolig, kunnig, prestigelös och oerhört bra med kunder. Jag skulle hjärtans gärna vilja rekrytera henne i framtiden!

Anders Wallner, strategisk kundchef, Aftonbladet:
– Positiv, ärlig och rak. Den bästa printchef jag haft att göra med.

Eva Evesjö, projektledare, Svenska Spel:
– Hon har en naturlig nyfikenhet för människor och det märks att hon är genuint intresserad av oss och våra behov.