KALLT STÅHL – Sydsvenskans vd tror på bara tre tidningsföretag i Skåne

Johan Ståhl blev vd för mediehuset Sydsvenska Dagbladet i augusti. Han tror på färre chefer på företaget i framtiden.
Och färre tidningsföretag i Skåne.

Text: YLVA CARLSSON  Foto: OLA TORKELSSON

Januari 2005:
Målsättningen var kaxig. Sydsvenskan skulle gå från 0 till 100 miljoner i vinst på tre år. Bonniers koncernchef Bengt Braun hade kommit ner från Stockholm för att presentera Sydsvenskans nya ledning för personalen: Peter Melin (chefredaktör), H Inge Gyllin (vd) och Johan Ståhl (vice vd). Alla rekryterade från Skånemedia.
Läget var kritiskt, ekonomin körd i botten.
I dag, nästan tre år senare, är målet på väg att uppnås. I augusti blev Johan Ståhl ny vd efter H Inge Gyllin. Men deras täta samarbete fortsätter. Nästa steg blir att strukturera om tidningsmarknaden i Skåne. Och om Johan Ståhl får som han vill kommer det att gå fort.
– I dag finns det fyra företag i Skåne. Det är för många, om ett par år är vi max tre.

Johan Ståhl har sitt kontor på elfte våningen i tidningsskrapan på Segevång. I hissen finns handskrivna skyltar på var olika avdelningar håller till. Omflyttningar av både permanent och tillfällig karaktär pågår. Och den nye vd:n vill att fler väggar rivs.
–    Jag tjatar mycket om att vi måste tänka ett företag. Alltför många ser bara sin egen avdelning och glömmer helheten.
Johan Ståhl talar gärna i bilder. Framför honom på bordet ligger kopior på några av de strategidokument han nyligen redogjorde för inför tidningens styrelse.
Han vill komma bort ifrån det stordriftstänkande som han tycker har präglat Sydsvenskan alltför länge och riktar istället blicken mot företag som Helsingborgs Dagblad och Skånemedia. Tidningsföretag som enligt Johan Ståhl står för smarta, effektiva lösningar.
–    Sydsvenskan är ett hangarfartyg. Vår stora utmaning ligger i att bli mer flexibla.
Flexibilitet och mångsidighet. Mycket av resonemanget känns igen från andra tidningsföretag som blivit mediehus. Behovet av att finnas i andra kanaler, problemet med vikande upplaga och försöken att nå en ung publik som också är villig att betala. Å andra sidan har Sydsvenskan en starkare position på den lokala annonsmarknaden än till exempel Bonnier-systern Dagens Nyheter. Sydsvenskans intäktsstruktur liknar mer en stor landsortstidning än en tidning i storstad.
–    Förr eller senare får upplagetappet konsekvenser för oss. Vi kan inte blunda för att vår affärsmodell är under hot även om vi inte märker det i dag, säger Johan Ståhl.

Om Sydsvenskan håller budgeten resten av året kommer man att klara målet på 100 miljoner i vinst i år. Men lägre annonsintäkter än väntat i somras har krävt återhållsamhet i satsningarna. Projekt på olika avdelningar har skjutits upp. Beslut som väckt irritation på olika håll i huset. Annat som rört upp känslorna under hösten är den omorganisation som sker på försäljningsavdelningen. Alla utesäljare har fått söka om sina tjänster.
Enligt Johan Ståhl handlar det framför allt om att få fler säljare att tänka på mer än papper. Och att bryta upp en cementerad struktur.
Antalet avdelningschefer ska bli färre. I dag har Sydsvenskan 40-50 mellanchefer.
– Med färre chefer tror jag att vi har lättare att frigöra resurser till nödvändiga gemensamma projekt över avdelningsgränserna.
Han säger att han medveten över att det inte direkt råder någon ”halleluja-stämning” på golvet när han talar om flexibilitet och ett företag. Därför är stödet från chefredaktören Peter Melin extra viktigt. De känner varandra väl från Skånemedia och Kristianstadsbladet. Johan Ståhl beskriver sig själv som en strateg medan han ser Peter Melin som en taktiker med fingrarna i syltburken – och med en blick för helheten.
–    Vi har respekt för våra olika roller samtidigt som vi drar åt samma håll. Det betyder mycket.

Johan Ståhl kom in i mediebranschen av en slump. En kompis tipsade honom om att Kvällsposten sökte säljare. Där kom han snabbt i kontakt med vd:n H Inge Gyllin, som blev hans mentor.
–    Han trodde på mig. Och jag tog de chanser jag fick.
År 2000 blev Johan Ståhl marknadschef på Kristianstadsbladet, 23 år gammal. Han beskriver tiden som ett hårt uppvaknande. Ny arbetsplats och nytt ansvarsområde och dessutom chef över den gamla chefen, som var mer än dubbelt så gammal som han själv.
–    Det går att vara ödmjuk utan att kompromissa. I Kristianstad blev det en överlevnadsstrategi. Och något jag fortfarande försöker leva efter.
Men ödmjukhet är inget som alltid utmärkt Johan Ståhl. Han vill inte komma tvåa, men har med åren lärt sig att se fördelarna med att våga misslyckas. Han tycker att människor som till varje pris vill vinna riskerar att tappa empatin.
–    Jag är själv extremt tävlingsinriktad, men har lärt mig att det inte räcker med att vinna utan att det viktiga är att ha gruppen med sig.
–    Det är först då man verkligen kan njuta av en seger.
Själv säger han att han har han lärt sig mycket om ledarskap av H Inge Gyllin. Framför allt om behovet av att förankra beslut och att förändringsprocesser ofta tar mycket längre tid än man tror.
– Inge är en utpräglad humanist. Jag är mer affärsman även om jag gärna pratar om annat än pengar.

Även på nätet har Sydsvenskan lagt ribban högt när gäller intäkter. På tre år ska man öka från 10 till 60 miljoner kronor (2009). Men med tanke på Sydsvenskans totala omsättning på 950 miljoner kronor är det fortfarande blygsamma siffror.
Överflyttningen från papper till nät på den lokala annonsmarknaden går långsamt. Johan Ståhl återkommer till samma resonemang som när det gäller de vikande upplagorna. Den dag konjunkturen vänder då hotas den traditionella affärsmodellen och nya förutsättningar gäller.
Och det är här planerna på en ny mediestruktur i Skåne kommer in. Planer och diskussioner som enligt Johan Ståhl kommit långt. I korthet går de ut på att ensam aldrig är stark. Behovet av regionala samarbeten kring tunga kostnadsposter som tryckeri, distribution och administration är nödvändigt. Allians Skåne har i chefsrummen blivit ett vedertaget begrepp. Kalkyler arbetas fram. Men de svåra frågorna återstår: Hur ska samarbetena se ut? Hur många företag ryms på marknaden?
Johan Ståhl målar upp en bild av Sydsvenskan som den drivande motorn i alliansen som också väntas bestå av Helsingborgs Dagblad, Skånemedia (Kristianstadsbladet, Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda) och Skånska Dagbladet.
–    Som sämst har vi inom några år tre företag, som bäst ett. Ska vi fortsätta vara lönsamma måste vi samarbeta, det är alla överens om.

Den i dag mest osäkra länken är Skånska Dagbladet. Sydsvenskan sa i våras upp de två tidningarnas annonssamarbete, som inleddes redan i mitten av 1980-talet. Orsaken var att Skånskans ägare avvisade Sydsvenskans propå om att få köpa in sig i Skånskan. Annonsavtalet innebär att Skånska Dagbladets prenumeranter får Sydsvenskan på söndagar och annonserna för Malmö och Lund publiceras i båda tidningarna. Avtalet uppskattas vara värt cirka 40 miljoner kronor per år för Skånska Dagbladet.
Sedan länge är det också känt att Skånskan skulle vilja använda sig av Sydsvenskans tryckeri i Fosie. Något som Sydsvenskan inte har något emot, enligt Johan Ståhl, men han tillägger att det inte räcker. Äktenskapet måste vara mer omfattande.
Hur stor ägarandel Sydsvenskans ägare Bonnier är ute efter vill inte Johan Ståhl kommentera. Några diskussioner mellan parterna pågår inte just nu.
Vad händer med de enskilda tidningstitlarna om Allians Skåne kommer till stånd?
–    De ska leva kvar. Lokal journalistik, försäljning och marknadsföring är receptet på framgång. Det är de gemensamma kostnaderna vi ska dela på, inget annat.
Dagen efter vårt möte ska Johan Ståhl tala inför en grupp studenter på Malmö högskola. En fråga som alltid brukar komma upp i den typen av sammanhang är: Hur ska jag göra för att göra en liknande karriär som du?
Hur brukar du svara?
– Det viktigaste är att hitta en person som tror mer på dig än vad du själv gör.

Johan Ståhl

Födelsedatum

1976-04-03

Nuvarande arbete

Vd Hardford

Tidigare arbeten

Egen företagare med klädesbutik
Vd Sydsvenskan-koncernen
Landschef Tjeckien, Oriflame
Drivit mindre fastighetsbolag

Övrig fakta

Född och uppvuxen: 1976 i Malmö.

Familj: Fru Mimmi och Filippa, två månader.

Bor: Ljunghusen, 2,5 mil söder om Malmö.

Utbildning:
Marknadsekonom, Master i Ledarskap, MBA Insead, traineeprogram inom Bonnier.

Tidigare jobb:
Egen företagare med klädesbutik, mindre fastighetsbolag samt ett antal olika projekt som egen företagare.

Förebilder: Alla som har en positiv inställning till livet och som ser möjligheter istället för problem

Favoritläsning (förutom den egna tidningen): Financial Times bilaga How to spend it samt resetidningen Traveller.

Oanad talang: Inga. Försöker inte dölja de eventuella talanger jag har.

Kan bli bättre på: Tålamod.

Reser helst till : Whistler (Kanada) för att åka skidor. Jag älskar att åka skidor, det är den ultimata semestern. Får dock ofta kompromissa med familjen och hamnar då i solen, helst på Mallorca.

Ville bli som liten:
Advokat eller egen företagare.

Drömmer om: Att få fortsätta få vara frisk och uppnå mina mål. Vilka de är? Det vill jag inte avslöja.