Annons: PP Pension

Han är en ljusnande framtid på spåret

MEDIEFOLK: Problemfasen är över. Nu ska det byggas hopp och framtidstro på Promedia. Men först ska vd Johan Färnstrand bli kvitt sin träningsvärk.

Johan Färnstrand stönar lite när han, dagen efter de nio skidmilen mellan Sälen och Mora, sjunker ner i en av fåtöljerna i sitt vd-rum i VLT:s hus i Västerås. Han säger sin inte ha koll på hur länge han höll på. Men är med tanke på omständigheterna nöjd med att komma i mål.
Det 30-talet träningsmilen kanske var i minsta laget. ”Men med rätt inställning så går det”.

Även att få ett större medieföretag med ett antal utmaningar att bli redo för framtiden.

Där är Promedia nu menar Johan Färnstrand.
Efter två jobbiga år där koncernen centraliserats och effektiviserats rejält och, som lök på laxen, sparpaket decimerat antalet anställda ordentligt.

Fundamentet är lagt för en hållbar verksamhet hävdar han. Och redan ska det finnas tecken på att det börjat gå åt rätt håll.

–    Promedia har de tuffaste tiderna bakom sig, säger Johan Färnstrand. Han betonar har ordentligt.
Nu gäller det att skapa framtidstro och hopp i koncernens alla delar. Och ett arbetsklimat där kreativiteten hos journalister och säljare får utrymme. För det är i den faktiska verksamheten det ska göras. På Promedias 14 mediehus ska man inte sitta och vänta på att ”dom i Västerås eller Örebro” ska göra något enligt Johan Färnstrand.

–    Stabsfunktionen finns till för att stödja och underlätta den lokala verksamheten. Den ska givetvis också reglera och kontrollera, men främst stödja och underlätta.

Den lokala journalistiken och den lokala säljkåren kallar Johan Färnstrand för ”vårt skydd, barriären mot konkurrenterna”. I princip ska allting annat kunna centraliseras och har till stor del redan gjorts i Promedia.

Skapa en miljö där goda idéer tas till vara och där kreativitet och engagemang uppmuntras ser han som en av sina viktigaste uppgifter under 2010.

–    Det handlar om att sprida hopp i koncernen.

När det kommer direktiv från ledningen ska de inte bara förklara vad man ska göra utan också varför. När det gäller den sista punkten har det funnits brister under Promedias ”processfas” erkänner Johan Färnstrand.

–    Det har varit många korta puckar och snabba beslut. Och i stora projekt är väldigt många inblandade – så det har inte fungerat jämt. Men det krävs också att mottagaren fungerar – annars blir det glapp och informationsmissar.

I dag ingår fjorton tidningsverksamheter, ett distributionsbolag, en kundtidningsgrupp och tre bolag inriktade på digitala verksamheter i Promediakoncernen. I princip all verksamhet finns i Mälardalen.

Där kommer man att fortsätta att ha sitt huvudfokus. Och på sikt även äga fler företag.

–    Vi ska växa. Både organiskt och genom uppköp.

Vilka företag det kan handla om vill han dock – föga överraskande – inte säga något om.
Och jakten på lämpliga medieföretag står inte överst på dagordningen. I år.

–    Nu handlar det om att värna nuvarande kunder och medarbetare.

Men det hindrar inte att man ska lansera ett antal nya produkter under året. Både i print och för digitala kanaler. Vissa redan i vår.

Något som definitivt står högt på dagordningen är tillsättandet av ny tidningschef på VLT. I mitten av mars ska rekryteringsföretaget presentera sex till åtta kandidater. Efter påsk ska det vara klart vem det blir som tar över efter Elisabeth Bäck. Läs mer om varför hon valde att lämna sin post här och här. (Göran Lundberg, före detta vd för Ingresstidningarna, är i dag tf tidningschef för VLT.)

Uppdraget handlar om att stärka VLT:s varumärke och skapa tillväxt, förutom rent ekonomiskt också när det gäller upplaga, räckvidd och relationer. Gärna med läsare mellan 15 och 25 som man i dag har svårt att nå – i alla fall med sin printversion.

Vilket låter som det kan bli en gratistidning i Västerås, den enda större Promediastaden där man inte själva, eller Stampensystern GISAB, har någon gratisutdelad produkt.

–    För tillfället har vi inga sådana planer men är något som kan komma upp med den som får tjänsten, säger Johan Färnstrand.

Det finns såväl interna som externa kandidater. Men några namn känner Johan Färnstrand inte till. Eller vill avslöja.

Något nytt stort sparpaket kommer den personen dock inte få i knäet. Det lovar Johan Färnstrand.
–    Vi ser löpande över verksamheten. Men något nytt 50miljonersprogram finns inte.

Skulle det gå?
–    Måste man så måste man. Men någonstans finns risken att man kan spara ihjäl sig också. Skulle vi vara tvungna att ta så mycket igen skulle det gå ut ordentligt över kärnverksamheten.

Även om fjolårets stora sparpaket handlade om att Promedia var tvunget att ”rätta mun efter matsäck” när annonskonjunkturen tvärdök har man ett vinstkrav från Stampen på tio procent. Något som Johan Färnstrand inte har några problem med:
–    Fullt rimligt på en verksamhet som denna.  

Fullt rimligt är också att även höga mediechefer ska hinna hämta och lämna barn på dagis och även på andra sätt ha en roll i familjelivet. Fast de bor i en så, ur Promediaperspektiv, ocentral stad som Uppsala. Johan Färnstrand sätter en ära i att inte vara den typen av chef som kommer först, går sist och dessutom sprutar ur sig mejl till medarbetarna på nätterna.
Som chef gäller det att vara ett föredöme och visa att jobbet inte ska vara hela tillvaron.

– Vårt företag är ett minisamhälle. Det gäller att skapa vettiga regler så att folk är långsiktigt intresserade av att jobba här.

Men visst kan det bli något mejl till medarbetarna när både barnen och lugnet lagt sig erkänner han.
–    Fast jag förväntar mig inte att de ska svara på dem då.

Det har gått nästan två år sedan det blev känt att han skulle bli vd för Promedia. Tidigare hade han bland annat jobbat på ledande befattningar inom SAS och på Selecta som sysslar med att hyra ut kaffeautomater.
 

Finns det några likheter mellan dessa och mediebranschen?
–    Omställningsprocesserna. Och fokus mot kunderna.
 

Visste du vad du gav dig in på när du tog jobbet?
– Om du menar att jag kände till att konjunkturerna skulle dyka och att vissa leverantörer inte skulle klara av vad de lovade så – nej – det kände jag inte till. Men i övrigt hade jag fått en ganska klar bild av Thomas (Brunegård, Stampens vd) och Nils (Engström, företrädaren som vd på Promedia).

Johan Färnstrand tar sig åt ryggen igen. Han gjorde illa sig där redan vid Vasaloppsstarten. Målet var att klara tävlingen på en tid på under sju timmar. Men på grund av smärtorna kom startnummer 6605, Johan Färnstrand, tävlande för Göteborgs Postens FF, i mål på plats 7594, med tiden 8:10:19.

Vilket är en nyhet även för honom om det är sant att han för en gångs skull inte hade koll på resultatet.

Födelsedatum

1968-10-01

Nuvarande arbete

vd Promedia

Tidigare arbeten

Övrig fakta

Får energi av: När jag ser resultat eller ambition.
Inspireras av: duktiga människor
Antal styrelseuppdrag: 13
Lyssnar på i bilen: radio
Tv-timmar per dag: sparsamt, men ser på Aktuellt.
Medieovana: text-tv
Onödigaste prylen hemma: just nu: längdskidor