Annons: Fojo

Står stadigt när det blåser

Ett stort redaktionellt sparpaket, våldtäkterna i Bjästa och trippelmordet i Härnösand. Under de tre år Jimmie Näslund varit chefredaktör för Allehanda Media har utmaningarna kommit slag i slag. Men att bli nervös och tappa fotfästet, det är inte Jimmie Näslunds grej.

När TU:s vd Anna Serner ringde tidigt förra hösten hoppade Jimmie Näslund inte direkt jämfota av glädje. Han är en person som inte tycker om att synas och hade helst sluppit stå på scen och prata inför några hundra undrande kollegor. Men han förstod att det var mer eller mindre nödvändigt att ställa upp och några månader senare stod han på scenen under TU:s branschdagar och berättade om misstagen kring bevakningen av våldtäkterna i Bjästa, hur man tänkt och inte tänkt.

– Vi fick initialt samma tips som Uppdrag Granskning om en kille som trots sin oskuld fällts för två våldtäkter, men där de valde att nysta vidare valde vi, som hade rapporterat om rättegångarna, att släppa det tipset. Jag tar på mig skulden för de missar som gjordes.

Många i branschen har i efterhand pratat om Jimmie Näslunds framträdande på branschdagarna. Hur han utan omsvep och med en ödmjukhet som man inte ser alltför ofta bland medierchefer, gav sin syn på de där tumultartade dygnen efter Uppdrag Gransknings avslöjande då även hans första barn passade på att födas.

– Händelserna kring Bjästa har stärkt mig. Jag har fått en annan kunskap om vad ett medialt drev innebär men jag har också lärt mig att saker och ting blåser över.

Jimmie Näslund var bara 29 år när han blev chefredaktör för Allehanda Media där Tidningen Ångermanland och Örnsköldsviks Allehanda ingår. Innan dess hade han hunnit vara sport-, allmänreporter och redaktör på Ö-viks Allehanda samt chefredaktör för det lokala featuremagasinet Tidningen 7.  När jobbet som chefredaktör på Allehanda Media blev ledigt sökte han och fick det.

– Det var en omfattande ansökningsprocess, det kändes tryggt på något vis. Jag tycker det var modigt av styrelsen att ge mig mitt drömjobb trots att jag var så pass ung, säger Jimmie Näslund.

Någon smekmånad på nya jobbet blev det emellertid inte. Redan första veckan fick han en stor omstrukturering av hela företaget i knät. 20 procent av tjänsterna på Allehanda Media försvann. På redaktionen minskade personalstyrkan från 63 personer till 53 då totalt sju tjänster försvann.

Det var ett riktigt stålbad för samtliga inblandade. Ändå tycker Jimmie Näslund att omorganiseringen landade bra.

– Omställningar tar tid och man måste ge folk tid att ta sig igenom det. Min bild är att vi har bra stämning på företaget idag. Vi har lyckats leverera det ägarna vill och har dessutom fått lite över till strategiska satsningar.

Det ägarna ville ha var en tioprocentig vinst, ett mål som Allehanda Media alltså uppnådde 2010 då årsomsättningen landade på cirka 170 miljoner kronor. Allehanda Media kan också glädja sig åt att den totala räckvidden för printprodukterna inte sjunkit som för de flesta andra, utan ligger på en oförändrad nivå. Dessutom har man en relativt hög hushållstäckning i spridningsområdet.

– Hushållstäckningen ligger på 62 procent för Tidningen Ångermanland och 68 procent för ÖA. Tidningen spelar roll och har stort genomslag lokalt. Det är till oss folk vänder sig när de vill ha en komplett bild. Därför måste vi vara oumbärliga, säger Jimmie Näslund.

Och att vara oumbärlig är både viktigare och svårare i ett län som Ångermanland. Utflyttningen är sedan länge betydligt större än inflyttningen och avstånden är stora med höga distributionskostnader till följd. Hur man ska göra för att vara superlokal och superrelevant för läsarna är frågor Jimmie Näslund ständigt funderar på.

Att den superlokala journalistiken fungerar är dock Allehandas Nära-satsning ett konkret bevis för. I tider när resurserna inte tillåter särskilt många lokalredaktioner och frilansare har läsarnas eget material fått en allt större plats.

– Under vår Nära-flik på sajten kan den som vill registrera sig och skicka in bild och text om saker som händer nära dem. Det är oerhört populärt och i dagsläget har vi 3 500 registrerade skribenter. Nära-satsningen är helt klart ett bevis på hur starka vi är lokalt, säger Jimmie och tillägger att man ser det läsargenererade materialet som en tillgång men inte likställer det med den egna kvalificerade journalistiken.

Tillbaka till personen Jimmie Näslund som lyckades lotsa både läsare och medarbetare genom tumultet kring våldtäkterna i Bjästa och det trippelmord i Härnösand där en av redaktionens medarbetare var en av de mördade. Två publicistiska stormar som borde vara svåra att rida ut som relativt färsk chefredaktör men som Jimmie Näslund verkar ha tagit sig an med fattning.

– En fördel är väl att jag är ganska prestigelös men inte har svårt för att fatta beslut. Jag har styrelsens förtroende och det gör att jag inte behöver jobba med prestige. Dessutom blåser alla stormar över, det har jag lärt mig av händelserna i Bjästa.

Hur är du som chef?

– Jag försöker se alla och lyssna ordentligt. Det är en tuff bransch och det är uppenbart att vi alla står inför tuffa utmaningar. Men uppskattning lyfter människor något oerhört. Därför försöker jag jobba med det.

Vad är det svåraste med ditt jobb?

– Det svåraste just nu är läsarnas rörelse, att veta vart de är på väg. Det ställer oerhörda krav på oss i branschen. Förr satte vi agendan. Nu är det inte så längre.

Man behöver inte prata med särskilt många branschmänniskor för att förstå att Jimmie Näslund är en populär kille. Enligt kollegan Anette Novak, chefredaktör på Norran, är det prestigelösheten och omsorgen om människorna runt omkring som utmärker honom och som gör honom till ett framtidsämne i branschen.

Ingvar Näslund, VK:s nyligen tillträdde chefredaktör nämner hans bredd och engagemang och säger att han är oerhört driven trots sina unga år.

Daniel Nordström, chefredaktör på Västerbottens Folkblad, sällar sig till hyllningskören och kallar honom modern, påläst och aktiv och understryker hans driftighet.

Idel superlativer, alltså. Själv säger Jimmie Näslund att hans kärlek till jobbet faktiskt kan utgöra en av hans mindre bra egenskaper.

– Jag jobbar för mycket och det påverkar min familj ganska mycket. Min sambo får dra ett tungt lass, det måste jag erkänna. Men att tycka om att jobba är en förutsättning för det här jobbet.

Du är bonuspappa till tre tonåringar och för ett år sedan fick du ytterligare ett barn. Hur kombinerar du jobb och familj?

– När jag inte jobbar är jag med familjen. Men det är lite för lite ändå. Jag skulle aldrig värdera en kväll på krogen före familjen och kämpar för att få ihop det.

Ska du vara pappaledig?

– Nej, faktiskt inte. Inte sammanhängande i alla fall.

Man kan säga att Jimmie Näslund gjort saker och ting lite bakvänt. Istället för att som många andra i branschen dra till storstaden och jobba ett antal år för att sedan återvända till hemstaden, fick han toppjobbet när han knappt var torr bakom öronen. Hur ser han på sin framtid?

– Jag trivs otroligt bra nu men det är väl inte troligt att jag fortsätter här till pensionen. Jag är intresserad av de strategiska bitarna nu när mediekartorna ritas om. Att styra en större tidning och få ha hand om både det publicistiska och det strategiska vore spännande. Men det får ge sig med tiden.

Det låter som om du vill bli publisher?

– Jag utesluter inte den typen av uppdrag på sikt. Precis som de flesta andra blev jag journalist för att nå folk, berätta saker som berör, men det vore också intressant att ha hand om alla bitarna.

Caroline Thorén

Jimmie Näslund

Födelsedatum

1979-02-09

Nuvarande arbete

Chefredaktör för Allehanda Media

Tidigare arbeten

Chefredaktör för det lokala featuremagasinet Tidningen 7
Allmänreporter, sportreporter och redaktör på ÖA

Övrig fakta

Familj: Sambon AnnaLena, bonusbarnen Susanna, 17, Jonas, 16, och Niclas, 14, samt gemensamma sonen Frans, snart ett.

Inspirationskällor: Det finns så många kunniga och duktiga personer i branschen. Jag snappar upp lite här, lite där. Twitter är ett bra forum att nosa rätt på ny kunskap.

Drivkrafter: Min tävlingsinstinkt pressar mig att aldrig vara fullt nöjd utan ändå sträva efter att förbättra – och förbättras.

Äter helst: Tacos funkar alltid.

Dricker helst: Mjölk. Läser helst: Bra journalistik får alltid hjärtat att klappa lite extra.

Tränar helst: löpning med bonussonen Niclas. Och racketsport i alla former när tid ges.

Ser helst: Nyheter och sport.

Lyssnar på: Frans skratt är mitt favoritljud.

Favoritlag: Modo (förstås) och FC Barcelona (favoritresmål).

Jimmies tio bästa låtar:

Revelations, Iron Maiden

Thriller, Fall Out Boy

The second great depression, Manic Street Preachers

Lucky man, The Verve

Hallowed be thy name, Iron Maiden

Goodbye Earl, Dixie Chicks

It takes a fool to remain sane, The Ark

When I come around, Green Day

Life is a highway, Rascall Flatts

Waiting on a woman – Brad Paisley

Jimmie Näslund om…

… att ta betalt på webben

– Vi har lärt läsarna att innehållet på nätet ska vara gratis. Nu måste vi skapa en tanke att allt inte är det. Det är väldigt viktigt. Jag tycker mig se en förändring där, oviljan att betala börjar minska.

…Iphone- och Ipad-appar

– Vi har en gratis Iphoneapp sedan drygt ett år tillbaka och vi för en diskussion i koncernen kring en Ipad-app. Vi ska försöka skapa något innan 2011 är slut. Inte nödvändigtvis en tidning men någon sorts produkt.

…webbens och sociala mediers betydelse

– Vi försöker vara aktiva på webben och inom de sociala medierna och jag vågar säga att vi flyttat fram våra positioner. För att skilja kanalerna år har vi en projektanställd webbchef med samma ställning som nyhetschefen. Det behövs idag.