Nu har Jan Helin fått sin drömroll

Från början ville han bli skådespelare. Men nu tycker Jan Helin att han har drömrollen – som publisher på Aftonbladet.

Fisken på väggen bakom Jan Helins skrivbord är en guldmakrill. Coryphaena hippurus på latin. Egenhändigt fångad i havet utanför Florida i slutet av 1980-talet när han var där ”och liftade och höll på”.

På skrivbordet finns en försvarlig mängd papper. Men inte märkbart fler än när han enbart var chefredaktör för tidningen. Däremot märks det i kalendern att ansvaret har utökats, den är nämligen inte är lika fullbokad längre.

– Lite paradoxalt kanske. Men jag har blivit bättre på delegera. Vilket är lätt att säga men svårt att göra, säger Jan Helin.

Det har gått ett halvår sedan han blev uppgraderad till publisher. När Anna Settman berättade att hon skulle sluta som vd var tanken varken ”äntligen blir jag av med henne” eller ”hur fan ska det här gå”.

– Anna och jag hade redan pratat om att på sikt vore det nog smidigt om ansvaret för både affären och produktutveckling är hos en och samma person. Vi jobbade dock mycket bra ihop så ingen av oss kände behovet då. När hon bestämde sig för att lämna så var min tanke nog snarare att ”nu är nu”.

Publisherskap är en effektiv och rationell lösning när innovations- och utvecklingstakten är hög. Men den kräver ett team som kan kombinera integritet och komplexa samarbeten, enligt Jan Helin.

– Det fanns en tid när produktutvecklingen skedde av redaktörer som gjorde skisser på krogservetter. Man kan i och för sig önska sig enkelheten i den tiden tillbaka, men så ser inte verkligheten ut längre.

Jan Helin menar att branschen som helhet är hyfsad när det gäller produktutveckling – men rent ut sagt dålig när det kommer till innovationer. 

– Skillnaden är att innovation kräver en djup insikt om vad man gör och förmåga att kombinera det med nya saker. Något mediehus hade till exempel kunnat tänka tanken att det vi gör egentligen är att göra information tillgänglig och paketera den effektivt. Den tanken lade grunden till utveckling av Google. Men inget mediehus tänkte så innovativt, Google kom från studentmiljön på Stanford.

Aftonbladet har strävat att kompensera bristen på innovation med att hitta partners. Det ledde till starten av tillväxtmedier. Paradexemplet är Blocket som tidningen köpte 2003 för 183 miljoner kronor. 

– Det är bra att vi har Blocket i ekosystemet, säger Jan Helin.

Men pengarna som Blocket drar in nu går inte till er utan till ett annat bolag inom Schibsted. Hur kan det vara bra för Aftonbladet?

– Det är inte ett perfekt ekosystem i den meningen. Det är det inte, säger Jan Helin och ler lite snett.

– Men det öppnar möjligheter till samarbeten som andra koncerner saknar

Journalistik i sig är alltid en kostnad. I den digitala världen går den gamla medieaffären att plocka isär. Sådant som tidigare hängde ihop med journalistik kan i dag brytas ut till tjänster som blir affärer som inte nödvändigtvis behöver journalistik. Eftertextannons är bara ett exempel. Och därför kommer utvecklingen i medier komma till en punkt när ägarna måste ställa sig frågan om de vill vara publicister, menar Jan Helin.

Hur långt är det till att Schibsted måste ställa sig frågan?

– Vi närmar oss. Det har varit en jobbig höst för Svenskan. Och vi gick igenom samma sak ifjol. Det är en smärtsam process alla tidningshus går igenom nu och många effektiviseringar är nödvändiga. Men i slutet av dagen måste en redaktion ha en viss specifik vikt för att kunna göra journalistik som gör skillnad.

Processen går ut på att se med nyktra och osentimentala ögon på papperstidningen. Så länge intäkterna från print överstiger de rörliga kostnaderna är det ingen fara för Aftonbladets papperstidning. Med en halv miljard i onlineintäkter förmår de digitala utgåvor redan i dag bära stora delar av de fasta kostnaderna.

Kan Aftonbladet komma ut med en papperstidning bara i storstäderna i något skede?

– Visst kan det bli så att vi tittar på en ändrad distribution av print, men riksspridning är fortsatt viktigt för Aftonbladet, svarar diplomaten Jan Helin med något som går tolka som ett nödtorftigt kamouflerat ja.

Den digitala tidningen har tre utvecklingsfaser enligt Jan Helin. Redan 2004 nådde Aftonbladet första steget. Att ha fler läsare online än i print.

– Och det är märkligt att vi fortfarande är ensamma om att ha nått dit. Kanske är Expressen/GT/Kvällsposten där i år med hjälp av mobilsiffrorna. Men det är en stor svaghet att inte någon morgontidning kommit så långt ännu.

Andra steget är när de digitala annonsintäkterna är större än de i print. Och där är Aftonbladet i år. Tredje steget är när betalintäkterna från nätet kan täcka de totala redaktionella kostnaderna. Aftonbladet har kommit ungefär en tredjedel av vägen.

– När vi är där har det uppstått en skön symmetri. Och då kan man säga att omställningsarbete, i någon mån, är avklarat.

Kommer ni dit under din tid som publisher? 

– Det har varit fantastiskt att få leda oss genom brytpunkt två, jag hoppas få vara kvar vid rodret också när vi når brytpunkt tre. Men vägen dit är ingen lugn ocean.

Innan Jan Helin seglade upp till Aftonbladets högre sfärer var han reporter på tidningen. Och så pass duktig att det blev ett antal priser, bland annat ett hederspris från Grävande Journalister för en artikelserie om narkotika.

Längtar du tillbaka till skrivandet?

– Jag är en skrivande person och saknar därför skrivandet när jag inte skriver. Men jag har också kommit att inse att verka genom andra och vara ledare också är jäkligt stimulerande. Belöningen är att se medarbetare växa, det är en mer subtil kick än att skriva något som får genomslag.

Han var inte bra som chef från början. Det erkänner Jan Helin själv.

– När jag var ung och hetsig nyhetschef tyckte jag att mitt mandat bestod i att jag minsann kunde göra jobbet själv. Det är en korkad utgångspunkt för att leda andra.

Om han är en bra chef nu vill han inte gå in på. Det måste andra avgöra.

– Men jag är i alla fall en bättre chef nu. Jag har lärt mig en del om skillnaden mellan att resonera och vara tydlig och nödvändigheten i att skapa en så enkel organisation som möjligt när verkligheten är komplex.

Jan Helin får belöning på andra plan också. Rent pekuniärt bland annat. Men även om han tog över Anna Settmans jobb fick han inte hela hennes lön också. Men det utökade ansvaret syns också i lönekuvertet så de omkring 3 360 000 kronor han tjänade 2011 blir fler i år.

Du hävdar att jobbet är roligt och stimulerande. Skulle du göra det för halva lönen?

– Det är en fråga jag inte har ställt mig. Men även om jag har mycket hög lön är det ett uppdrag som kräver mycket och när som helst kan ta slut om ägarna så vill. Så det måste finnas andra drivkrafter än pengar. Annars orkar man inte.

Utanför Jan Helins arbetsrum har Aftonbladets grundare Lars Johan Hierta ett vakande öga. 

I jobbet ingår även att sticka ut hakan. Något som Jan Helin gjort mot bland annat Sverigedemokraterna. Han har tydligt markerat vid ett flertal tillfällen att han inte delar de värderingar eller analyser partiet har. 

Det har i sin tur orsakat ett utbrett näthat. I forum som Flashback och Avpixlat har han hudflängts ordentligt. 

Går du in och läser där vad som skrivs om dig?

– Det gör jag inte. Men jag får rapporter från mina medarbetare, så jag vet ungefär vad som skrivs där.

Jan Helin är normalt förhållandevis lågmäld. Men här slår engagemanget till. Eller antipatin. Det är svårt att avgöra. Rösten får en annan klang och tydlighet. Och all eventuell försiktighet i ordvalen glöms bort.

– De där hatsajterna är ren – skit. Jag undrar verkligen hur det är ställt med de som skriver där. Det är tydligt att de drivs av en uppenbar vilja att inte förstå.

Berörs du av vad som skrivs om dig där?

– I regel inte. Jag skjuter det ifrån mig.

Det finns dock tillfällen när han verkligen tagit åt sig vad som skrivits där om honom.

– Men vad som skrevs då vill jag inte gå in på.

Ljudnivån är hög utanför tjänsterummet. Ett antal journalister från Vietnam visas runt i huset. Jan Helin gör en hälsande gest. Och konstaterar att kaffet blivit för kallt för att dricka.

Han har lite bråttom. Lena Melin, tf ansvarig utgivare på Aftonbladet, väntar för ett kort avstämningsmöte. Det är också en kulturtext som han ska ta ställning till.

Hemma finns hans fru och två barn. De ska fira en lugn jul hemma. 

– Hoppas jag i alla fall, det beror på nyhetsläget.

Har du köpt några julklappar till din fru?

– Nej, inte ännu. Men det får nog bli något rejält som kompensation för alla sena kvällar.

Barnen är 13 och 15. Och har, på grund av sina uppdrag, inte haft den mest närvarande pappan konstaterar Jan Helin själv.

Har det varit värt det?

– Jag kan leva med hur det är. Men det är inte optimalt, det är det inte. 

Den 13-årige sonen gillar Aftonbladet. I alla fall Sportbladet. Men ser till pappas milda förtvivlan också på TV4:s fotbollskanalen.

Den 15-åriga dottern har svårt att förstå att pappa är jobbarkompis med Sofi Fahrman. 

– Hon får inte ihop den värld Sofi bygger med gubben med diffus klädstil som är hennes pappa.

Dottern läser inga papperstidningar. Och tittar inte heller på tv.

– Jag är förvånad över att hon verkligen inte tittar på något på tv, hon ser alla serier och annan tv i datorn. Men hon har koll på Aftonbladet i mobilen. Och får väldigt mycket nyheter genom sina kompisar.

Du har varit teaterapa också?

– Precis, jag gick Teaterverkstadens teaterskola en gång i tiden. Men det blev inte så mycket mer.

Vilken roll ville du helst ha då?

– Någon svår, hård roll säkert. Typ yngre sonen Tyrone som gör sådan kontrast i Eugene O´Neills Lång dags färd mot natt.

Men nu är drömrollen att vara publisher på Aftonbladet. Jan Helin tog över som chefredaktör efter Anders Gerdin 2008. Då lovade han sig själv att utvärdera jobbet efter fem år. 

– Nu har fem år gått, men när det här med att jag blev publisher tillstötte sköt jag utvärderingen framåt på obestämd tid.

Han fyller snart 46 år. Några planer om att behålla positionen till pensionen har han dock inte. Arbetet med att hitta och skola in möjliga efterträdare pågår, även om han som sagt inte har några planer på att lämna in passerkortet.

– Det ingår i uppdraget. 

Men tronpretendenterna har inte fått besked om sin upphöjdhet.

– Det är inget jag har uttalat till dem, nej.

Hmm, kan det stå så här… Även om Jan Helin delegerar mycket så är han ändå ansvarig utgivare för Aftonbladet.

 

JAN GUSTAV HELIN

Födelsedatum

1967-01-12

Nuvarande arbete

Publisher Aftonbladet

Tidigare arbeten

Chefredaktör Ålandstidningen
Sportreporter Nynäshamns-Posten
Chefredaktör Aftonbladet

Övrig fakta

(December 2012)

Familj: Hustru Charlotte, dottern Tyra, 15 och sonen Ludvig, 13.

Bor: Bromma.

Utbildning: Journalisthögskola, litteraturvetenskap på Stockholms universitet, politisk kommunikation och kreativt skrivande i USA.

Tjänar: ca 3 miljoner/år.

Resdagar per år: Ca 20.

Städdagar hemma per år: 2. Jag köper städjobb för allt utom höst och vårstädning.

Lagar helst: Kött.

Äter helst: Begriplig mat som inte är konceptualiserad.

Dricker helst: Whisky först, sen vin.

Läser helst: Om finska vinterkriget.

Såg senast på teater: Doktor Glas med Krister Henriksson.

Prenumererar på: SvD, DN, Svensk Jakt och snart Filter.

Medieovana: Kan fastna i iPhonen med Instagram och podcaster i soffan när jag borde gå och lägga mig.

Största tabben i yrket: Jag har gjort många. Den största får andra utse.

Okänd talang: Jag är en helt habil snickare.