Emanuel Karlsten är frälst på sociala medier

Tanke och handling är ett. Och de går hand i hand med hans tro. Emanuel Karlsten är webbredaktör på Dagen.se. Samt provocerande nytänkare för såväl vissa mediala som klerikala kretsar.

Text: Mikael Marklund    Foto: Axel Håkansson

Det finns många paralleller mellan den kyrkliga världen och mediebranschen. De styrs till stor del av folk som fastnat i vissa beteenden och åsikter om vad som är rätt och fel. Det menar Emanuel Karlsten. Han har stångats med båda typerna.

– Att det ska vara så komplicerat.

– Det är bara att ge sig rätt i det och sedan – kör bara.

2006 startade han en community som ung frälsningssoldat. Blodocheld.se har fortfarande 500 unika besökare varje dag. Där har ungdomar möjlighet att prata om de stora frågorna med varandra. Men det är inte bara Frälsningsarméns yngsta garde som söker sig dit.

– De äldsta besökarna är mellan 80 och 90 år, säger Emanuel Karlsten.

Samtidigt drev han ett antal framgångsrika kampanjer på sin egen blogg. Till exempel tvingade han hotelljätten Scandic att lägga tillbaka biblarna på hotellrummen.

Då insåg han att det var med det här han ville jobba med resten av sitt liv. Att ha möjlighet att påverka och förändra.

Med bland annat det på cv:et var det inga problem att få jobb på Dagen. Den enda arbetsplats han sökte till.

Sommarvikarien blev fast och nu har han fullt upp med att genomföra allt han vill och tänker.

Senaste greppet är att Dagens skribenter får ett mejl varje gång någon läsare bloggar om något som stått på Dagen.se. Tanken är att det ska krympa avståndet mellan skribent och läsare. Emanuel Karlsten hoppas att det ska ge nya infallsvinklar och tankar på uppföljningar samt möjlighet att förtydliga eller korrigera innehållet.

I dag bloggar åtta personer på Dagens redaktion. Tanken är att införa en redaktionsblogg där alla får medverka.

– Jag tycker att alla reportrar borde ha en blogg. Det är en hjälp i yrket. Det kan dels vara en marginalkanal för det som inte får plats i en artikel, men lika mycket en plattform för att få uppslag och testa idéer på läsarna.

– Och det finns fördelar med att vara personlig. Så länge man inte blir äckligt privat.

I såväl den kristna- som tidningsvärlden har man en tendens att glömma bort det centrala menar Emanuel Karlsten. Och det är något som gör honom frustrerad.

När det gäller det religiösa är det ”gud och jesusbiten” som är det viktiga. Något som i sin kärna är mycket vackert och kärleksfullt.

I stället fastnar vissa i ett statiskt tänkande och tyckande om vad som är ”verklig och riktig andlighet”.

När Emanuel Karlsten pratar om dem vrider han sig i stolen av något som liknar tillbakahållen ilska och irritation.

Men även i den mer fysiskt konkreta tidningsvärlden finns det sådant som kan få blodtrycket att stiga på den unga webbredaktören.

– Det finns en märklig kärlek till papperet. Och en märklig rädsla för andra distributionsformer av innehållet.

Även om det de senaste åren skett en förändring. I alla fall på vissa ställen.

– Men fortfarande finns det ett ok av papper som tynger ner många företag.