Gillar datorstök & traktorrök

Han hoppar obehindrat mellan dieslar och det digitala. Anders Olofsson gräver lika gärna ner sig i vad man kan göra med en Ipad som han gräver ner sig med sin traktor hemma på gården.

Anders Olofsson har beskrivits som en mediebranschens duracellkanin. Kanske är det därför han blir irriterad på det något platta epitetet affärsutvecklare.

– Varför envisas du med att kalla mig det?

Sydsvenskans Anders Olofsson gör nämligen betydligt mer. Sedan i augusti i år har han ansvaret för utvecklingsfrågorna inom koncernen när det gäller digitala medier.

Uppdraget är ”skitroligt” anser Anders Olofsson. Och ser sig som absolut gynnad av ödet.

Sydsvenskan är en arbetsplats som ger stora möjligheter att testa nya uppdrag. Om man är rätt person på rätt plats i rätt tid. Och rätt personer sitter i ledningen. Det har tidningen i dag menar Anders Olofsson. Det är inget onödigt käbbel. Inget onödigt vi och dem tänkande. På frågan om det var det tidigare svarar han något undvikande.

Anders Olofsson kom till tidningen 1995. Först som lokalredaktör i Staffanstorp men har nu jobbat sig in till händelsernas centrum som i dagsläget i mångt och mycket stavas Ipad.

Gänget som ska jobba med att publicera Sydsvenskan på plattan håller precis på att lära sig verktyget och trimma in rutinerna. Redaktionen är så ny att några egna plattor inte finns där när Medievärlden är på besök. Men det ska Anders Olofsson fixa.

Plattpusslandet har gjort Anders Olofsson lite mer operativ. Och det ser han inte ut att ha något Emot. Det verkar bo en pillare i honom. Även om han säger sig överlåta mycket av det som är hands-on till dem som har som uppgift att utföra det verkar det som han måste sitta på sina händer när Ipadredaktör Jonas Gillberg går igenom dagens lista.

På Sydsvenskan har man ägnat en hel del tid det senaste halvåret på att räkna på ett antal scenarier om vad som kan hända i dessa Ipad-tider. Och framöver.

Plattan kommer ge intäkter. Ett antal annonsörer har tecknat årsabonnemang och läsare har hört av sig varje vecka sen april månad. Läsplattan blir inte självklart den där frälsarkransen som en del kanske hoppas på. Men åtminstone en av flera dellösningar.

Engagemanget syns i ögonen. De digitala frågeställningarna snurrar i det Olofssonska huvudet lite för mycket tycker han själv. Att kunna slappna av och koppla bort lite mer vore inte fel. Och kanske vara en aning mindre självkritisk. När han utvärderar sina prestationer hamnar de i regel i inte-tillräckligt-bra-facket. Vilket kan vara en orsak till varför han ibland kör för hårt, både med sig själv och med andra.

Engagemanget syns också på nätet. Sett till aktiviteten och närvaron på sociala medier är Anders Olofsson den nya tidens redaktör. Redo att kommentera och debattera på nätet oavsett om det är helg eller söcken. Han är en flitig twittrare (10 575 stycken när detta skrivs) och har ett rejält antal följare (1 076). Antalet han följer är lägre (380).
Bland favoriterna just nu är @stroemberg, @claes och @anjagatu (sportchef på Sydsvenskan). Sydsvenskans utrikesredaktör @kingasanden befinner sig vid intervjutillfället i ”radioskugga” men är givetvis självskriven påpekar Anders Olofsson. Sedan läser han också flitigt vad @maggiestromberg (reporter på Sydsvenskan) och @lordFredruk publicerar. Och en hel del andra…

För att det är roligt och för yrkesnyttan med mycket input och olika perspektiv på ett antal frågor. Twitter är ett viktigt verktyg för yrkesmannen Anders Olofsson. Och mer än så, en del av hans tillvaro.

Men speciellt privat är han inte där. Det närmaste är att han outat sin faiblesse för traktorer. Speciellt de lite äldre. Till exempel har Anders Olofsson som bakgrundsbild på sin Twittersida en gammal stortraktor från BM Volvo 810. Plåtad på Munktellmuseet i Eskilstuna.

Själv kör han dock en annan modell. Klassikern BM 35. För den som vill se och höra pärlan finns den på Bambuser:

För den som vill njuta av ännu mer traktorbilder har Anders Olofsson lagt upp en hel radda på Flickr:

Annars ska det privata hållas utanför. Han vill inte ens berätta för Medievärlden var han bor. På en liten skogsfastighet (cirka 10 hektar) utanför Malmö är det närmaste han vill säga. Att lägga ut bilder på sig själv och familjen eller publicera något av privat natur är inte Anders Olofsson.
Att andra gör det är upp till dem. De gör sina val och känner de en trygghet i att dela allt med hela nätvärlden är det deras bedömning, anser Anders Olofsson. Men det är inte hans väg.
Rösten avslöjar dock att det inte är någon infödd skåning som leder det digitala utvecklingsarbetet på landsändans största tidning. De första 29 åren tillbringades nämligen i Sörmland. De sydländska r:n är ett arv från föräldrarna och inte något han skaffat sig på ort och ställe.

Vi sitter högst upp i Sydsvenskans skrapa i Malmö. Det snöar ymnigt. Det är bara ibland det går ana sig till Turning Torso eller bron till Danmark.

Plötsligt kommer det in en fotograf. En olycka har skett på motorvägen nedanför. Och den här matsalen med stora panoramafönster är ett utmärkt läge om man vill plåta bilköer.
Anders Olofsson skämtar:

– När jag var bildchef hade jag tvingat ut dig i snön för att ta riktiga bilder.

Svaret kommer direkt. Med samma skämtsamma ton:

– Det ska jag komma ihåg nästa gång du behöver hjälp med datorn.

Anders Olofsson ser inte sig själv som någon direkt data-guru. Utan mer som ”en ganska jävlig användare” som har lärt sig att fixa lite själv men ändå måste ha hjälp av kollegorna då och då. Om inte annat så för att hitta den där snabba vägen till lösningen.

Ser man på Anders Olofsson syns det att han är mån om sitt yttre. Att han tittar sig i spegeln ordentligt på morgonen. Stilen är proper. Eftersom han ”träffar alla typer av människor varje dag” gäller det att passa in. Så är det när man är affärsutvecklare. Och en hel del annat.

Anders Olofsson

Födelsedatum

1966-04-19

Nuvarande arbete

Ansvarig för digital utveckling inom Sydsvenskan-koncernen

Tidigare arbeten

Övrig fakta

Ålder: 44
Inspirationskälla: Allt och alla. Betraktar och lyssnar jag får jag inspiration. Inte minst från Digitala Medier-gänget.
Hoppas på i framtiden: Att Sydsvenskan och systertidningarna visar tillväxt.
Vill ha i julklapp: En traktor till. Har någon en hyfsat modern med frontlastare till salu så hojta.
Saknar från SVT-tiden: Många varma och professionella människor jag fick jobba med där.
Läser helst: Biografier, nutidshistoria.
Lagar helst: Popcorn. Eller stekt fläsk med löksås.
Dricker helst: Vatten.
Kör helst: Traktor. Men gillar bilkörning också.
Fem favoritsajter:
– Sydsvenskan.se och systersajterna Kristianstadsbladet.se, Ystadsallehanda.se och Trelleborgsallehanda.se som är sprungna ur samma grund och sköts väl av duktigt folk.
Sedan är det Twitterappar och inte sajter. Osfoora för Ipad, Tweetdeck för Android och Twittelator Pro för Iphone.
– Foursquare-appen.
– Facebook. Ambivalenta känslor – känner mig inte helt trygg med vad de kan göra med mig och mina uppgifter men imponerad över den väv de spinner.
– HD.se. För att de jobbar bra och smart och är ett coolt gäng.

Fem snabba:

Flen (där han fick sitt första jobb som lokalredaktör för Eskilstuna-Kuriren) eller Staffanstorp (där han fick sitt första jobb för Sydsvenskan)?
Svårt. Båda var roliga. Men måste jag säga något blir det… Staffanstorp.
(Nej – han har inte träffat HippHipp-figuren Tiffany Persson där. Hon skapades efter att han lämnade orten)
BM 35 eller Ipad?

Den var elak. Jag chockar med Ipad. Får låna grannens BM 218. (Baklastare av äldre modell)
Jolt-cola eller rödvin? Rödvin.

Johan Ståhl eller Daniel Sandström? Spelar ingen roll. Båda pratar för två.
Mindpark eller MktMedia? Mindpark.