Männen breder ut sig i dagspressens toppskikt

Journalistkåren i stort är jämställd, men de höga positionerna inom dagspressen domineras av män. Och utveckligen går åt fel håll.

Den svenska journalistkåren är föredömligt jämställd. Journalistförbundets (SJF) medlemmar är i stort sett jämt fördelade över könen, vilket rimligen borde återspeglas på redaktionsgolven. Vid årsskiftet 2017/18 hade SJF 15 499 medlemmar. Av dem var 7 900 kvinnor och 7 600 män. Även bland redaktionella chefer har könsfördelningen blivit jämnare med åren.

Men i mitt dagliga arbete som mediegranskare ser jag också en annan verklighet. På den högsta nivån har utveckligen gått åt andra hållet. I dag är alla koncernchefer inom dagspressen män. När Medievärlden förra veckan frågade fem koncernchefer vad effekten av en sänkt digitalmoms skulle bli blev mansdominansen i branschen extra tydlig. Inte minst i bildsättningen. De heter Sture, Per, Boine, Johan och Lennart. Hade vi också tagit med NWT, Hall Media, Sörmlands Media, Skånska Dagbladet och Norran så hade vi kunnat addera Mats, Mats, Jimmie, Lars och Anders. På Bonnier heter de Tomas och Anders och på Schibsted Raoul och Rolv.

Men så här har det inte alltid sett ut. För inte allt för längesedan hade exempelvis Bonniers dagstidningar, Stampen Media, Hall Media och Promedia kvinnlig vd.

I ägarstiftelserna är fördelningen en annan. Kvinnorna finns där – om än i minoritet. Samma sak med de familjeägda företagen, där bland andra Lovisa Hamrin och Victoria Svanberg är aktiva ägare.

Bland gratistidningarna är Maria Croon vd för Mitt i. På tidskriftsområdet är bland andra Bodil Ericsson Torp vd för Aller Media och Ann Henriksson vd för LRF Media.

Inom public service har alla tre bolag numera en kvinnlig vd.

Vi försöker att alltid vara medvetna om vilka vi väljer att intervjua och hur vi bildsätter våra artiklar. Samtidigt kan jag konstatera att vi ibland jobbar i motvind. Ska vi göra en enkät med koncernchefer inom dagspressen finns det inga kvinnor att fråga. Och det är inte vårt uppdrag att försköna sanningen.

När det gäller chefredaktörer är det betydligt mer jämställt, men vår uppfattning är att det gått tillbaka även här det senaste året. Bland storstadstidningarna är det i dag bara Sydsvenskan och Aftonbladet som har kvinnliga chefredaktörer. DN, SvD, Expressen, Di och GP har män på posten. På DN, SvD, Di och GP har chefredaktörerna tidigare varit kvinnor.

Hos lokaltidningarna är bilden mer spretig, men även här har flera kvinnor det senaste året lämnat sina poster och ersatts av män.

Jag tror och hoppas att en bestående förändring också inom dagspressen är att vänta. Att vi kommer att se en större variation av kön och bakgrund även högst upp i branschen. Det är avgörande för att inte medieföretagen ska missa viktig kompetens. Men det kommer inte att förändras över en natt.