De nya kommentarsfältens dilemman

Att avskilja kommentarsfälten och lägga ut modereringen på andra har blivit ett sätt att hantera läsarkommentarer. Utgivare som börjar sälja annonser i kommentarsfält kommer antagligen göra sig själv en rejäl björntjänst.

Modereringen av kommentarer innehåller som bekant ett publicistiskt problem. Den redaktionella hanteringen och bedömning före publicering är svår att upprätthålla för landets mediehus på grund av resursskäl. Men för att kunna leva upp till lagens krav på utgivaren är moderering i efterhand inte heller tillräckligt ansvarstagande.

Lösningen, som dessutom blev ännu tydligare i och med den nya grundlagen som klubbades igår, har blivit att frigöra fälten och göra dessa till avskiljda delar där varje skribent ansvarar för sitt eget inlägg.

Medieföretaget som tillhandahåller ytan kan därefter tillskriva sig rätten att upprätta regler för diskussionen i forumet, och kurera därefter.

Kvar återstår dock resursfrågan. Om debatten är ymnig krävs mycket arbete för att hålla samtalet i önskad ton. Och här uppstår en efterfrågan som det går att bygga en affärsidé kring.

I senaste Journalistpodden berättar Gustav Hjärn, grundare och vd på Ifrågasätt, om en sådan lösning. Flera mediehus, som DN och Gota, har köpt modellen som i korthet går ut på att Ifrågasätt erbjuder just ett fristående kommentarsfält där de står för moderering i efterhand. Affären bygger på att Ifrågasätt har en algoritm som kostnadseffektivt kan scanna diskussionerna och plocka ut yttranden som kräver mänsklig reaktion.

En effekt av de fristående kommentarsfälten är förstås att eventuell interaktion från redaktionella medarbetare i form av dialog innebär att den enskilde journalisten i dessa fall blir sin egen utgivare. Vilket i sin tur bör diskuteras i kommande löneförhandlingar. Det innebär ju trots allt ett utökat juridiskt ansvar som borde ersättas, åtminstone av arbetsgivare som värdesätter ansvarigt utgivarskap.

I mitt samtal med Gustav Hjärn framkom emellertid en betydligt mer komplex problematik. Ifrågasätt erbjuder nämligen annonsutrymme i kommentarsfälten. Tanken är att en populär diskussionstråd skulle kunna ha annonser i typ var femte inlägg, vilket skulle kunna vara ett rimligt sätt att slå mynt av ett populärt forum. Och därmed naturligtvis av intresse för varje medieföretag som vill tjäna pengar.

Men; kommentarsfälten är alltså avskilda för att utgivaren ska slippa ta ansvar för innehållet. Annonser som publiceras i fälten kommer därför inte kunna falla under utgivaransvar. Detta kan visserligen se ut som ett problem av akademisk karaktär då medieföretaget ändå kan styra över vilka annonser de vill få betalt för och därmed ta in.

Men om de avskilda kommentarsfälten upplåts för annonser är risken antagligen stor att dessa då anses smitta hela fältet så att detta ändå faller under utgivarskapet. Och då är ju själva tanken med att avskilja kommentarerna borta.

Jag tycker förstås att en ansvarig utgivare i slutändan bör ta ansvar för publiceringar på alla sina plattformar. Men oavsett förväntar jag mig att alla inblandade har koll på vad de håller på med. Och i det här fallet är jag inte riktigt säker. Håller du inte med så är du fri att kommentera. Men under eget ansvar.