Granskningen av Facebook kräver mer än journalister

De digitala jättarna är bara en granskning från att falla. Därför är det uppfriskande att redaktionerna nu utmanar algoritmerna – i samarbete med läsarna, skriver Jonas Nordling.

Nya tider innebär nya metoder för oss journalister. Vi är många som stundtals suckar över de stora digitala jättarnas monopolställningar, men i grunden är de ju bara en granskning från att falla. Precis som vilka makthavare som helst. Därför är det uppfriskande att följa satsningar där redaktioner nu utmanar algoritmerna.

Alltsedan snacket om så kallade dark ads startade för knappt ett år sedan har mycket hänt. Parallellt med traditionella, arbetskrävande, metoder, wallraffande i digitala rum och utmanande av den egna bubblan har även ett bredare anslag till granskning uppstått.

Algoritmernas mångfald omöjliggör egentligen en balanserad granskning av deras effekter. Eller; utan medhjälp från allmänheten är det åtminstone svårt att till fullo se hur de fungerar. Det är dock fullkomligt omöjligt att samla in tips på traditionellt sätt. Men med digitala verktyg där allmänheten bidrar uppstår helt nya möjligheter. Som till exempel när amerikanska ProPublica ber sina läsare installera ett verktyg som samlar in Facebooks personliga annonser. Det är klart att detta tillvägagångssätt, dessutom med utvecklat samarbete över både redaktions- och nationsgränser, samtidigt utmanar bilden av redaktionellt arbete, och ytterligare kan elda på diskussionen om en aktivistbaserat journalistik. Men hey, vad är alternativet om vi verkligen vill granska algoritmerna?

Effekterna av algoritmgranskningen i USA har emellertid inte låtit vänta på sig, tvärtom. Avslöjanden om att Facebook erbjöd ”judehatare” som grupp eller att enkla husannonser kunde styras utifrån köparnas ras har naturligtvis gett snabba effekter.

Faktum är ju att Facebook just nu är rätt pressade av alla avslöjanden och försöker städa upp, vilket ironiskt innebär att algoritmernas effekter ska övervakas av fler riktiga människor. Hur långt det räcker återstår förstås att se.

När den svenska valrörelsen nu smyger igång lär vi hursomhelst behöva utgå från att de flesta dark ads-tricken ännu är kvar, och att nya kommer att uppstå. Jag utgår därför från att även svenska redaktioner inom kort ber alla sina läsare att installera verktyg som hjälper oss att granska hur allmänheten utsätts för påverkan i sociala medier. Det kommer att behövas.