Nya möjligheter att neutralisera digitalmomsen

Regeringskansliet ger nu sitt godkännande till att neutralisera momseffekter. Och få branscher har så tydliga momsproblem som medierna.

Regeringsförklaringen innehöll måhända få nyheter som direkt påverkar oss i mediebranschen. Men ett av beskeden borde i alla fall kunna inspirera till lite nya tankar. Den höjda biomomsens effekter för de små biograferna ska alltså motverkas genom ett nytt stöd

Det innebär att regeringskansliet därmed nu gett sitt godkännande till att neutralisera momseffekter. Och få branscher har så tydliga momsproblem som medierna.

Trogna läsare av denna kolumn vet att jag tidigare efterlyst en samlad linje i denna fråga. Men jag har inte blivit nedringd om man säger. Tvärtom verkar de flesta i branschen ha gett upp, och nu endast lite pliktskyldigt skandera om sänkt digital moms likt Catos fras om Kartago. Och sedan fortsätter man att lita på Bryssel.

Gårdagens besked skapar dock lite nytt hopp för oss som vill se en snabbare lösning. Genom att momsneutralisering nu så tydligt blivit rumsrena metoder innebär det helt nya möjligheter.

Vi vet att hushållens mediebudgetar är tämligen konstanta sett över de senaste decennierna, men att två poster helt tagit över på senare år: bredbandsavgifterna och mobilabonnemangen

Jag har tidigare varit skeptisk till permanenta bredbands- och mobilskatter, men med neutraliseringsvapnet uppstår nya situationer. En tidsbegränsad punktskatt på dessa tjänster skulle kunna skapa nödvändigt utrymme för statsfinanserna. Det skulle dessutom vara en tydlig omfördelning från de som får intäkterna till oss som producerar innehållet.

Men framför allt: såväl mobilbranschen som bredbandslobbyn kommer att gallskrika och göra allt för att motverka en sådan tillfällig skattelösning. Och på så vis kommer ju regeringen att skapa sin bästa drivkraft att lösa själva huvudfrågan, en permanent sänkt digital moms.