Annons: Mediedagen 2019
Martin Ahlquist, stf ansvarig utgivare på Svenska Dagbladet och Anna Careborg tidningens publisher. Foto: Tomas Oneborg/Malin Hoelstad

SvD:s utgivare: ”Inte en public servicekrona till Facebook och Google”

Public service-bolagen ska använda sociala plattformar med försiktighet och värna de kommersiella mediernas konkurrensförutsättningar. Men vad betyder det i praktiken? Vi vill se en bred dialog om kvalitetsjournalistikens framtida villkor och bidrar här med konkreta förslag på hur de nya skrivningarna i public service-propositionen kan tolkas, skriver SvD:s Anna Careborg och Martin Ahlquist.

Medielandskapet stöps om. Internationella aktörer lockar till sig både annonsörernas pengar och publikens uppmärksamhet. Nätjättar som Facebook och Google är extremt duktiga på att paketera och distribuera information i en digital värld. Men deras algoritmer konstrueras för att maximera engagemang – inte primärt för att förse medborgare med den relevanta information de behöver för att kunna utöva sina demokratiska rättigheter. Desinformation sprids som en löpeld.

Det är i denna verklighet som kulturminister Amanda Lind nyligen presenterade regeringens public service-proposition. I propositionen kan man bland annat läsa att public service-bolagen ska använda sig av sociala plattformar med ”försiktighet”, att de ska ”värna de kommersiella mediernas konkurrensförutsättningar” och att ”fokus ska vara ljud och bild”. Det är tydliga uppmaningar till SVT, SR och UR. Däremot avhåller sig kulturministern från att tala om exakt hur detta ska ske.

Från ett publicistiskt perspektiv är det generellt alltid bättre ju mindre politiken blandar sig i. Till exempel är det en stor fördel att vi har ett självreglerande pressetiskt system, som komplement till tryckfrihetsförordningens och yttrandefrihetsgrundlagens ramar för journalistiken. Men med frihet följer ansvar. Ett ansvar att se bortom de egna bolagens väl och ve.

Den stora utmaningen idag handlar om tillgången på kvalitetsjournalistik. Hur säkerställer vi att det även i framtiden produceras seriös journalistik som når många? I den striden står de kommersiellt finansierade medierna och public service-bolagen på samma sida. Båda behövs för att klara uppgiften, och det kommer att kräva mer av samarbete och dialog.

Ett ansvarsfullt sätt för public service-bolagen att ta vidare ministerns uppmaningar skulle kunna vara att starta en öppen och bredare diskussion med alla som arbetar med kvalitetsjournalistik. Vi vill gärna vara med i en sådan diskussion. Inte för att vi vill begränsa public service-bolagens handlingsutrymme, utan för att vi har en genuin övertygelse om att vi har ett övergripande gemensamt mål att sträva mot.

Som ett första steg anordnar Svenska Dagbladet idag ett samtal under politikerveckan i Visby med kulturminister Amanda Lind, Sveriges Televisions vd Hanna Stjärne och Sveriges Radios vd Cilla Benkö. Till den diskussionen tar vi med oss några konkreta förslag på hur kulturministerns ord om försiktighet, hänsyn och fokusering på ljud och bild kan tolkas:

• Ett tydligt sätt att visa på ”försiktighet” i relation till de sociala plattformarna skulle kunna vara ett löfte att inte en enda krona av den obligatoriska public service-avgiften ska hamna i Facebooks eller Googles fickor, utan oavkortat gå till att skapa kvalitetsjournalistik.

• Ett sätt att ”värna de kommersiella mediernas konkurrensförutsättningar” är att i större utsträckning tillgängliggöra och samarbeta mer kring innehåll, speciellt sådant som är viktigt utifrån en demokratisk aspekt men så resurskrävande att det inte går att räkna hem kommersiellt. Ett bra exempel är valkompassen inför riksdagsvalet, där många lokala medier runt om i landet erbjöds och nappade på möjligheten att använda SVT:s kompass.

• Ett svar på uppmaningen om att ”fokus ska vara ljud och bild” är att införa regler om att text inte bör vara bärande i något av public service-bolagens utbud. I vårt grannland Norge publicerar NRK systematiskt så kallade ”longreads”, långa textbaserade reportage, vilket konkurrerar med själva kärnan i det som tidningar och tidskrifter gör. Exempel på liknande upplägg finns även på SVT. Genom ett tydligare fokus på våra respektive styrkor – ljud, bild eller text – kompletterar vi snarare än konkurrerar med varandra.

Så länge vi lyfter blicken bortom de egna bolagens perspektiv, och utgår från medborgarens behov av kvalitetsjournalistik har vi alla möjligheter att mötas. Det är vår fasta övertygelse att det också leder till en starkare public service, starkare kommersiella kvalitetsmedier och framförallt – bättre journalistik.

Anna Careborg
Publisher Svenska Dagbladet

Martin Ahlquist
Ställföreträdande ansvarig utgivare Svenska Dagbladet