Annons: Mediedagen 2019
Eric Rosén, biträdande redaktör på Aftonbladet. Foto: Magnus Sandberg

Eric Rosén: Public service bör annonsera i pressen

Diskussion

Det vore bättre att SVT och SR annonserade i, och samarbetade med, svensk press i stället för i sociala medier. Det skulle ge understöd för svensk mediemångfald snarare än mer pengar och inflytande för Mark Zuckerberg, skriver Eric Rosén, biträdande redaktör Aftonbladet.

Public service ska ”värna de kommersiella medierna” i sin lokala nyhetsbevakning, meddelar kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP) på DN Debatt. Något som Lind också utvecklade ytterligare i samband med presentationen av en ny proposition som reglerar övergripande villkor för public services arbete.

Nu slås fast att public service för all del ska fortsätta arbeta för att publiken enkelt ska kunna ta del av utbudet också genom att nyttja externa plattformar. Men användandet av sociala medier för att klara den uppgiften ska ”användas med försiktighet”.

Båda dessa citerade delar är viktiga markeringar. Och rimligen förändrar de hur public service i allmänhet – och SVT i synnerhet – agerar framöver.

De senaste åren har SVT genom sina nyhetstjänster online gått från rörlig bild till att också producera ett omfattande textbaserat innehåll i nyhetssegmentet, samtidigt som de satsar på allt mer lokal nyhetsbevakning. Genom att göra detta har de försvårat för många lokala medier som inte har samma resurser – och dessutom gjort det svårare för lokala aktörer att få betalt för sin journalistik via digitala prenumerationstjänster.

En konsekvens som, oberoende av i vilka ordalag SVT formulerat sin strategi, aldrig kan vara försvarlig om public service faktiskt ska verka i allmänhetens tjänst.

Aftonbladet är för all del ingen lokaltidning, men också för oss spelar de nya reglerna stor roll. När public service framöver får i uppdrag att använda sociala medier med försiktighet och hänsyn till konkurrensen på mediemarknaden är det ett litet men viktigt steg för att försvara den oberoende journalistikens ställning.

I dag är det Facebook, Google och Youtube som plockar hem nästan hela den digitala tillväxten på den svenska annonsmarknaden. När SVT tillgängliggör delar av sitt material direkt i dessa kanaler, ibland också exklusivt där, stärker de i praktiken de globala giganternas position på den svenska mediemarknaden – på den svenska journalistikens bekostnad.

När de dessutom använder skattepengar för att köpa annonser på till exempel Google eller Facebook för att marknadsföra sina sajter och sitt innehåll är det ytterligare skattemedel som skickas till krafter som redan i dag är en stor demokratisk utmaning över hela världen.

Redan 2017 sa SVT:s programchef Jan Helin till Dagens Media att det var ”fel” att SVT köpt marknadsföring på Facebook och att det inte skulle hända igen. I oktober förra året underströk SVT:s marknadschef Christer Mellstrand i en intervju med Resumé att det vore ”ineffektivt och oetiskt” av SVT att fortsätta betala Facebook för att SVT:s innehåll ska exponeras där. Tydliga besked, som tyvärr tycks sakna förankring i verkligheten, eftersom det fortfarande – i skrivande stund – finns ett antal annonser på Facebook för SVT-innehåll.

Vill SVT nå ut med sitt material utan att ösa pengar och gratisinnehåll över slutna aktörer som faktiskt på avgörande sätt undergräver demokratin finns en rad svenska medier som säkerligen skulle vara beredda att både samarbeta med och upplåta annonsplats åt public service.

Aftonbladet är en av de aktörerna. Det skulle inte bara stärka svenska medier. Vi – och andra medier, inte minst de lokala – skulle troligen vara bättre samarbetspartners än Facebook, där SVT:s annonspengar lika gärna kan leda till exponering inför fejkkonton och botar, eller Youtube, där SVT:s publicerade program kan följas av algoritmgenererade tips om antisemitiska konspirationsteorier eller rekryteringspropaganda för terrororganisationer.

Mer samarbete med svenska medier, lokala som nationella, skulle innebära understöd för svensk mediemångfald snarare än mer pengar och inflytande för Mark Zuckerberg.

Eric Rosén
Biträdande redaktör Aftonbladet.