Annons: Mediedagen 2019
Viveka Hansson. Foto: Per Bäckstrand

”Telia fortsätter att trotsa nätneutraliteten”

Trots att myndigheterna ålagt Telia att upphöra med att erbjuda fri surf enbart för sociala medier fortsätter erbjudandet med mindre justeringar. Nu måste politiker gripa in och skärpa reglerna, skriver Utgivarna och flera mediechefer.

Medierna i Sverige har under flera år kritiserat Telia för deras beslut att prioritera globala sociala mediejättar över svenska medieaktörer. Detta genom så kallad zero rating som innebär att data från exempelvis Facebook görs ”gratis” genom att inte räknas av mot surfpotten. Däremot räknas varje nedladdad byte när samma kunder till exempel läser Expressen eller ser på SVT Play.

Telia bidrar med sina erbjudanden till att stärka vissa aktörer, som Facebook och Whatsapp, på bekostnad av andra medieföretag. Det är särskilt allvarligt, eftersom många svenska medier redan kämpar hårt för att få ekonomin att gå ihop, och här möts av ojämna villkor.

Det innebär även ett brott mot nätneutraliteten, som säger att all trafik på internet ska behandlas lika. Regleringsmyndigheten PTS beslutade redan i december 2016 att Telia skulle upphöra med tjänsten av just det skälet. Telia överklagade beslutet till Förvaltningsrätten som i sin dom i augusti 2018 meddelade att Telia agerat i strid med nätneutraliteten. Efter detta trodde vi i branschorganisationen Utgivarna – som samlar Sveriges publicister inom press, radio och tv – att den segdragna striden var över. Telia meddelade efter domen att de skulle sluta med tjänster som snedvrider konkurrensen. Med det borde nätneutraliteten vara säkrad.

Men det visade sig att operatören bara justerade några detaljer, och sedan fortsatte som om inget hänt. Nu kräver vi att operatörerna tar frågan på allvar och upphör med tjänster som ensidigt gynnar vissa företag. Om det nuvarande regelverket inte är tillräckligt starkt för att hindra detta och för att kunna uppnå faktisk nätneutralitet, måste svenska och europeiska politiker gripa in och se till att det skärps.

All internettrafik ska behandlas lika. Inget företag och ingen organisation ska gynnas på nätet av en operatör. Ska det kosta, så ska det kosta lika för alla. Ska det vara fritt, så ska det vara fritt för alla.

Det är ytterst anmärkningsvärt att Telia fortsätter att utmana en självklar princip – ett nät lika för alla – trots tydliga beslut i frågan. Vi uppmanar dem att upphöra med att erbjuda tjänster som snedvrider konkurrensen på nätet och försvårar för seriösa nyhetsförmedlare att nå ut till allmänheten. Är det verkligen Telias uppgift att aktivt underminera och försvåra för landets publicister att nå ut?

Viveka Hansson, ordförande Utgivarna och programdirektör TV4
Anna Careborg, tf chefredaktör Svenska Dagbladet
Anna Körnung, chefredaktör Mitt i-tidningarna
Casten Almqvist, vd TV4
Cilla Benkö, vd Sveriges Radio
Hanna Stjärne, vd Sveriges Television
Helle Klein, chefredaktör Dagens Arbete
Jan Helin, programdirektör SVT
Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige
Olov Carlsson, chefredaktör Dagens Samhälle
Sofia Wadensjö Karén, vd UR
Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen