Annons: PP Pension
Jonas Jonsson, redaktionschef på Di. Foto: Press.

DI: ”Det handlar inte om aktivism”

Diskussion

Journalistik är att förmedla nyheter till läsarna, men också hjälpa dem att förstå händelseförlopp och konsekvenser av nyheter. Det gäller såväl inom allmän- som ekonomijournalistik. Det vet nog även Jens B Nordström innerst inne, skriver Jonas Jonsson, redaktionschef på Dagens industri i en replik.

I sin debattartikel om Dagens industri och Swedbank kritiserar Jens B Nordström ett antal publiceringar. Han spekulerar också i svepande ordalag om bristande resurser eller lathet – inget kunde vara mer fel.

Dagens industri är den affärstidning i Sverige med störst resurser och den senaste månaden har en stor del av dessa gått åt till nyhetsförmedling och analyserande av den misstänkta penningtvätten i Swedbank och de effekter det får på banken, börsen och i svenskt näringsliv i stort.

Vi har stor makt och med det inflytandet Dagens industri har på näringsliv och finansmarknad kommer också ett stort ansvar. Därför gäller det också att vara ödmjuka och eftertänksamma i våra analyser och kommentarer som vi alltid gör under väl avvägda former.

En modern och senior nyhetsjournalist hos Dagens industri förutsätts vara expert på sitt område och så kunnig att journalisten både kan den nyhetsförmedlande delen av yrket, men också den kommenterande och rådgivande. Det handlar inte om aktivism, utan om ett sätt att förklara vad som kommer att behöver hända i banken framåt.

För övrigt har flera av Dagens industris journalister, precis som journalister på andra redaktioner (förhoppningsvis även Jens B Nordström), i flera veckor försökt få tala med Lars Idermark om turerna i Swedbank, men han har hela tiden duckat intervjuer så därför är det svårt att förstå vad Jens B Nordström menar när han skriver att ”Idermark har en del poänger i sin kritik”.

Dagens industris bevakning av det svenska näringslivet bygger på kunskap och kontinuitet. I fallet med Swedbank har vi sedan 2015 rapporterat om hur styrelsearbetet i storbanken sköts och ägarnas roll i detta.

Vi är som sagt medvetna om att Dagens industris inflytande är stort och även vårt mål är ett, blomstrande svenskt näringsliv – men som också ska vara långsiktigt hållbart.

Jonas Jonsson
redaktionschef Dagens industri