Annons: PP Pension
Lena K Samuselsson, publisher Aftonbladet och Anna Careborg, publisher Svenska Dagbladet. Foto: Lotte Fernvall, Wikimedia Commons och Malin Hoelstad.

”Apple hotar den fria journalistiken”

Diskussion

Apple agerar som en nyckfull feodalherre – och det hotar mediebolagens omställning till en ny affärsmodell. Därför stöttar vi Spotifys stämning mot bolaget och hoppas Bryssel tar frågan på stort allvar, skriver Anna Careborg och Lena K Samuelsson, publishers för Svenska Dagbladet och Aftonbladet.

I dag är den fria journalistiken hårt pressad inte bara i andra länder utan också här i Sverige. I Skandinavien talar vi om vita fläckar, i USA om ”news deserts” – allt större geografiska områden där det helt enkelt inte finns någon lokal- eller regionaljournalistik. Där makten därmed inte granskas och där människors möjlighet att informera sig och utöva sina demokratiska rättigheter som samhällsmedborgare kraftigt begränsas.

Det finns flera anledningar till detta, men den viktigaste är att de senaste decenniernas vanligaste affärsmodell för journalistik – annonsfinansiering – inte längre räcker till. Det beror inte på brist på efterfrågan på nyheter, utan på att en mycket stor del av tillväxten i digitala annonspengar hamnar hos Facebook och Google. Mediehusen har de senaste åren arbetat hårt för att ställa om och hitta alternativ.

Ett alternativ till annonser är prenumerationsintäkter. Fördelen med den modellen är att det ställer höga krav på tidningarna att bygga nära och förtroendefulla relationer med sina läsare. Olika typer av prenumerationer och betallösningar minskar fokus på anonyma klick, och ger ett högre värde för innehåll som gör att människor vill komma tillbaka många gånger.

De digitala jättarna – Google, Facebook och Apple – har i dag helt unika positioner i vår offentlighet. Google är i sig ett gigantiskt företag, som dessutom äger YouTube. Facebook äger både Instagram och Whatsapp. Dessa världshistoriens kanske mäktigaste företag fungerar på många sätt som demokratins själva infrastruktur.

Ju större dessa företag blir, desto mer angeläget är det att deras produkter och sätt att göra affärer är förenliga med demokratin.

De senaste åren har vi sett en allt mer intensiv debatt om sociala plattformar kopplat till skandaler kring integritet, hat, desinformation och propaganda. Fokus i diskussionen har ofta legat på Facebook och YouTube.

Apple har försökt profilera sig som ett mer etiskt företag när det gäller data och integritetsfrågor. Men utifrån den fria journalistikens perspektiv utgör företaget i dag ett hot lika stort som Facebook och Google.

En stor del av våra läsare använder sig av Apples produkter. De läser tidningar och tar del av nyheter via appar på sina mobiltelefoner. I Sverige har iPhone en marknadsandel på 48 procent. Det ger Apple en enorm makt över relationen mellan tidningarna och deras läsare. Tyvärr har vi sett allt fler tecken på att den positionen missbrukas.

Tidigare har det varit möjligt för oss och andra tidningar att via App Store både ta betalt för våra produkter och bygga en relation till våra läsare och användare. De senaste två åren har Apple avvisat sådana lösningar. I stället tar de 15-30 procent av intäkterna från allt digitalt innehåll, så som plusabonnemang, som säljs via apparna. Precis i ett läge när en del av våra tidningar börjar hitta nya digitala affärsmodeller, använder de sin dominerande position till att införa denna Appleskatt.

Det som är än mer allvarligt är dock att Apple inte låter oss ha en egen relation med våra läsare via våra appar. Data och kundrelationen beslagtas av Apple. Det gör att vi inte vet vilka alla är som har tecknat en prenumeration via apparna och att vi därför inte kan följa upp med erbjudanden, information eller frågor om vad de skulle vilja läsa mer om.

Ett annat stort problem är nyckfullheten, oförutsägbarheten och bristen på transparens. En ny funktionalitet i appen som först godkänns av Apple avvisas senare utan att den har ändrats. Apples regler är svåra att förstå och Apples tolkning av sina egna användarvillkor varierar.

För ett par veckor sedan anmälde Spotify Apple till EU-kommissionen för missbruk av sin dominans. Vi stöttar den processen och hoppas att man i Bryssel tar frågan på stort allvar. Apples svar till Spotify, att företaget själva tjänat mycket på att finnas med i App Store, gäller inte oss. Vi har byggt våra digitala positioner på egen hand, helt oberoende av Apple.

Apple agerar i dag som en nyckfull feodalherre som antingen inte förstår – eller helt enkelt inte bryr sig om – vad dess agerande får för konsekvenser. Om företaget menar allvar med att vilja bidra positivt till samhällsutvecklingen, borde det åtminstone försöka undvika att sabotera för den fria journalistiken.

Vi räds vare sig konkurrens eller förändring. Men spelreglerna måste vara transparenta och möjliga att förstå. Om de företag som dominerar den digitala infrastrukturen inte inser att de också måste ta ett samhällsansvar, måste politiken kliva in i stället.

Anna Careborg
Publisher Svenska Dagbladet
Lena K Samuelsson
Publisher Aftonbladet