Annons: Årets dagstidning 2019
Malin Ströman och Bolibompadraken. Foto: Charlotta Lambertz/SVT och Erik Norwald /SVT.

Skärmtiden – en svår balans för Barnkanalen online

Diskussion

SVT försöker att inte få barnen att stanna längre på deras appar än vad föräldrarna vill, men samtidigt erbjuda program som barnen vill titta på. Det är en svår balans, skriver Malin Ströman, digital produktchef på SVT.

Länge har frågor om barns skärmtid slagits bort som bakåtsträvande och moralpanik, men nu ser vi att inte bara barn har svårt att släppa sina mobiler, det har vi alla. Och med allt fantastiskt som mobiler medför, är vi inte längre helt säkra på om de bara är bra för oss. Vi läser om programmerare och högt uppsatta chefer i Silicon Valley, som inte låter sina egna barn använda mobiler alls. De vet hur telefoner och surfplattor inte bara fångar vår uppmärksamhet, utan att tjänsterna de har byggt är utformade för att göra oss beroende. Målet är att få oss att komma tillbaka inom så kort tid som möjligt, eller att stanna så länge som möjligt – för att optimera antalet annonsvisningar – och med den data vi nu har tillgång till, har det effektivt gått att skapa dessa beteenden.

Hur tänker då vi på SVT när vi bygger digitala tjänster för barn?

Vi utgår alltid från barns och föräldrars behov när vi bygger våra barntjänster. Målet för Barnkanalen-appen är att vara en trygg upplevelse där barnen själva kan leta och hitta program som passar just dem. Vi träffar barn varje månad, periodvis varje vecka, för att få insikter om hur vår tjänst fungerar för dem. Många problem går att avläsa i den anonyma data vi får direkt i tjänsten. Men att navigation i nederkanten av en videospelare är ett problem för de minsta barnen som gärna står med tårna in på skärmen när de tittar, det är svårt att lista ut innan man ser det upprepas om och om igen.

I samtal med föräldrar hör vi ofta oro för att deras barn har för lite tid till att leka, röra sig och till att orka fokusera på någonting annat än skärmar. Så gott som alla har svårt att stänga av videotittningen och att få barnen att avsluta.

Som bevis på att vi är relevanta och spännande för barn och föräldrar, behöver vi se att de kommer tillbaka. Men vi har ingen drivkraft att försöka få barnen att stanna kvar längre än vad föräldrar vill och tillåter. Det går att bygga in funktioner som nästan osynligt leder barn till mer och mer tittning. Vi väljer att inte lägga till den typen av funktionalitet, och att med korta format med tydliga avslut istället försöka göra det lätt att stänga av när det är dags. Vi upplever att föräldrar inte är nöjda med att barnen fastnar och vi ser ingen anledning för egen del att barnen inte kan avsluta. I Bolibompa-appen kan föräldrar till och med ställa in en timer för att få hjälp av Bolibompadraken att stänga av efter den tid som sätts.

Vi, precis som alla andra, sätter upp en vision och mätbara mål för respektive tjänst. SVT:s vision är att bidra till att alla svenskar blir mer nyfikna och insatta. Det är svårt att mäta, men inte svårt att påminna och prata om. Vi ställer oss alltid frågan i allt vi gör – kan vi på något sätt lägga till eller ändra någonting för att ytterligare bidra till att tittaren eller användaren ska kunna bli lite mer nyfiken och insatt? Och så kanske vi lägger till en interaktiv funktion på Barnkanalen.se som låter barn välja mellan olika svar i till exempel programmet Gissa Alex. När programledaren Alex Hermansson berättar om hur balansen i öronen fungerar när han utmanas med en svår volt.

Just i Barnkanalsappen (och barnkanalen.se) har vi ytterligare som vision att varje val ska vara spännande. Det är inte helt lätt att på ett och samma ställe vara lika spännande och relevant för en treåring som för en elvaåring. Förskolebarn och mellanstadiebarn gillar av naturliga skäl helt olika innehåll.

Vi försöker också att bygga en trygg tjänst som fungerar för inte fullt utvecklad motorik hos någon som inte kan läsa, OCH för en som bingetittar på ungdomsserien Klassen, som sedan vill svara på alla quizz om samma serie. Och inte nog med det, vi vill förstås att barnens föräldrar känner sig trygga med att deras barn tittar på Barnkanalen själva.

Och som sagt, alla andra framgångsrika tjänster gör likadant. Man försöker leva upp till ett tydligt löfte som gagnar både användaren och affären, en vision som bryts ner till någon sorts mätbarhet. Det kan vara att uppnå så många sidvisningar som möjligt, få användare att stanna länge eller att bli betalande kund i utbyte mot förmånliga erbjudanden.

Hur vet vi att vi på Barnkanalen gör rätt saker då? När vet vi att varje val är spännande? Det tydligaste tecknet på det för oss är att barnen kommer tillbaka. När barnen hittar någonting spännande att se på är chansen stor att de vill fortsätta titta eller hitta mer nästa gång de ska välja tjänst (om de har tillgång till tjänsten, det är här föräldrarna kommer in).

Det är en svår balans, men med rätt målbilder ska vi fortsätta arbeta för att både föräldrar, små och stora barn ska uppskatta Barnkanalen online.

Malin Ströman
Digital produktchef SVT