Annons: Mediedagen 2019
Putte Salminen, verksamhetsledare på Bildleverantörernas Förening – BLF. Foto: Hirschproduktion.se.

”Detta skrupelfria beteende måste få ett slut”

Diskussion

Bonniers nya frilansavtal skulle göra det omöjligt för frilansare att leva på sitt jobb – vilket krävs för att kunna leverera bra innehåll. Det vet chefredaktörerna men de tittar bort för att ägarna ska tjäna mer pengar, skriver Putte Salminen, verksamhetsledare på Bildleverantörernas Förening (BLF).

Jag vet inte för vilken gång i ordningen som Bonnier – den här gången under namnet Bonnier News (BN) – försöker lägga beslag på rättigheter till bilder och text, värden som inte är deras. Detta skrupelfria beteende måste få ett slut.

Det avtal som skickats till frilansarna, de egenföretagare som skapar och fyller deras tidningar och tidskrifter med innehåll som gör att produkterna säljer, blockerar frilansarnas möjlighet att driva sina företag på hållbara villkor. Först gjorde medieföretagen sig av med nästan alla anställda fotografer. Sedan ville de anlita samma personer som egenföretagare under anställningsliknande former, med lägre ersättning och utan några garantier om framtida uppdrag.

Nu vill BN använda ett ”knäck” för evigt i alla sina tidningar och tidskrifter men bara betala för en användning/publicering. BN vill också ha rätten att vidareförsälja materialet till tredje part och då beröva frilansen 90 procent av försäljningsarvodet. Det är samma affärsidé som om BLF skulle betala för en annons i Dagens Nyheter och sedan kräva att alla tidningar i den gigantiska Bonniersfären skulle ta in annonsen. Eller att du betalar Expressen för att läsa en låst artikel om Årets Bild och sedan kräver att din engångsbetalning för alltid ger obegränsad access till tidningens betalartiklar. Alla inser att det inte är affärsmässigt försvarbart.

Hur kommer det sig att de dominerande medieföretagen kan agera så här? (Det är inte bara Bonnier, även om de är värst. Aller och Egmont har liknade ”lösningar”.) En förklaring är att vi som representerar och månar om frilansarna har svårt att kommunicera hur stort och skadligt problemet är och hur företagen utnyttjar sin maktposition. Det är uppenbart att planen är att frilansarnas skapande och upphovsrätt ska bli till guld i de ”moderna” mediehusens kassakistor.

Landets ledarsidor är fyllda av åsikter och kritik i stort och smått om hur andra företag och personer sköter sig. Men hur ofta läser man på en ledarsida att den egna branschen är en frilansplantage där fotograferna är på väg att bli beställarlivegna?

De digitala mediesatsningarna har varit många men sällan landat ekonomiskt. Det håller på att rätta till sig, vilket naturligtvis är bra. Men med framgång och kvalitet kommer också att man har leverantörer och individer som kan leva på sitt företagande. Annars blir det ingen kvalitet, inga högklassiga bilder eller kreativa texter som säljer. Det här vet Wolodarski, Mattsson och övriga chefredaktörer, men de tittar bort för att ägarna ska tjäna mer pengar. Det är ett oomkullrunkeligt svek mot journalistiken.

Ytterligare en orsak är att det finns många som vill in i mediebranschen. Det har köparsidan utnyttjat maximalt. En färsk frilans kanske inte vet vad man behöver ta betalt för att överleva som egenföretagare och ha ett liv som pensionär. Här måste vi vara självkritiska. BLF och övriga branschorganisationer har haft svårt att attrahera fotograferna. Det måste vi ändra på.

Men det krävs också att utbildningssätena satsar ännu mer på att utbilda studenterna i företagande och praktisk upphovsrätt – gärna i samarbete med branschorganisationerna – som förberedelse för yrkeslivet.

Det är dags för medieföretag och publicister att sopa rent framför egen dörr. Företagare och frilansare som skapar och bidrar ska kunna leva på sitt arbete, precis som beställarna gör.

Putte Salminen
verksamhetsledare på Bildleverantörernas Förening – BLF