Annons: Årets dagstidning 2019
Mats Reimer

Varför gör SR gratisreklam för ett medtech-företag?

En hockeyspelare tilläts hylla ett privat bolags nya skyddsutrustning för hockeyspelare i både Studio Ett och Radiosporten på Sveriges Radio. Men det som inte nämndes var att spelaren själv äger 25.000 aktier i bolaget, skriver Mats Reimer, barnläkare och bloggare på Dagens Medicin.

PolarCool AB har som affärsidé att hyra ut en kylmössa som sägs förebygga neurologiska skador av hjärnskakningar. Bolaget har nyligen gjort en nyemission som hoppas dra in 18 miljoner svenska kronor i färskt kapital. Veckan före nyemission och börsintroduktion intervjuades i Sveriges Radio en tidigare hockeyspelare som berättade om de följdproblem han själv fått av hjärnskakningar på isen.

Hockeyspelaren fick 23 november rejält med utrymme både i Radiosporten och i Studio Ett.  Under dessa intervjuer nämns produktnamnet PolarCap, bolagsnamnet PolarCool och moderbolaget BrainCool. På sin hemsida publicerar Studio Ett en produktbild från företaget. Det som däremot inte sägs tydligt i radio är vilken slags koppling hockeyspelaren har till PolarCool AB. Enligt bolagets hemsida har han titeln Business Area Manager och äger 25000 aktier i bolaget.

Radiosportens reporter inleder: ”När hockeyspelaren [hans namn] ser en tuff tackling i en SHL-match har han numer bara en tanke … [hans röst:] Gode Gud, bara han sätter på sig mössan. Helt ärligt, det är det jag tänker när jag ser smällar”. Reportern beskriver ”PolarCap, en mössa eller kylhjälm som är den första aktiva åtgärden någonsin för att minska effekterna av hjärnskakning inom ishockey”. En sanning med modifikation eftersom det amerikanska företaget Welkins redan säljer en helt snarlik produkt, Sideline Cooling System. 
Eftersom amerikanska tillsynsmyndigheter har hårdare nypor än Konsumentverket aktar sig Welkins för sådana medicinska påståenden som i svensk radio görs om PolarCool.

Reportern läser i princip ordagrant ur företagets pressmeddelande: ”för varje grads sänkning av hjärnans temperatur så minskar ämnesomsättningen med ungefär sex procent, det förbrukas mindre syre och glukos, vilket minskar risken för celldöd”. Radioreportern påstår vidare att ”Metoden har visat sig framgångsrik i de studier som gjorts hittills”. Men finns det sådana studier? Nej.

Det som finns är djurstudier på att nedkylning av hjärnan minskar skadorna i experiment där man tillfogar råttor skallskada. Hos människa finns inte lika entydiga data. En systematisk litteraturöversikt i British Journal of Anaesthesia 2013 kom till en nedslående konklusion om nedkylning efter skallskada.  De bästa vetenskapliga studierna kan inte hitta någon positiv effekt av nedkylning. Det har alltså varit svårt att översätta fynden från råttförsöken till framgång i sjukvården. Det pågår nu en ny internationell studie där man kyler ned patienter med svår skallskada under tre dygn, men om det hjälper är alltså en ännu obesvarad fråga.

Det svenska företaget rekommenderar nedkylning i blott 1–3 timmar vid mer lindrigt skalltrauma, och har inga publicerade studier av detta att hänvisa till. I sitt prospekt hänvisar BrainCool till en studie på skånska idrottsmän som spelar amerikansk fotboll och en studie på hockeyspelare i SHL, men ingen av studierna är randomiserad och ingen är publicerad än. SHL-studien kanske mer handlar om att bolaget vill sälja in den odokumenterade metoden bland hockeylagen. Och om kort måttlig nedkylning verkligen skulle visa sig vara positivt, då behöver rimligen bolaget visa att kylhjälmen är bättre än en ispåse på huvudet eller en lång kall dusch.

Av skattefinansierad public service förväntar vi att reportrar ska hålla huvudet kallt. Så skedde inte i dessa reportage där man i stället bjussade ett privat bolag på marknadsföring som rimligen hade kostat stora pengar om det sänts i en reklamfinansierad radiokanal. Och man intervjuar utan några kritiska frågor en anställd aktieägare i ett bolag som veckan efter ska börsintroduceras. Det låter som ett fall för Granskningsnämnden.