Eric Rosén, biträdande redaktör på Aftonbladet. Foto: Magnus Sandberg

Aftonbladet skruvar ned Almedalsbevakningen

DISKUSSION

Det vi nu väljer bort att göra under en sommarvecka i juli, för att det inte är motiverat av en rimlig nyhetsvärdering, kommer vi i stället att göra på andra platser, skriver Aftonbladets biträdande redaktör Eric Rosén.

Politikerveckan i Almedalen kallas numera oftast bara för Almedalsveckan. Kanske mest av språkekonomiska skäl, men det säger också något om hur innehållet har förändrats över tid.

I centrum står fortfarande de politiska talen, men nästan allt annat är annorlunda jämfört med när Olof Palme höll det första Almedalstalet för 50 år sedan. Nu är det lika mycket näringslivsveckan, jippoveckan och sponsorveckan som det är politikerveckan.

För varje år som går växer Almedalsveckan, tillväxten tycks evig. Men det har inte inneburit att den blivit mer och mer politiskt relevant. Trots det har massmediernas bevakning blivit allt mer omfattande. Aftonbladet har funnits på plats i ett av de största tälten på en av de allra mest attraktiva platserna. Vi har haft fler och fler medarbetare på plats. Sänt fler och fler timmar live-TV. Haft aktiviteter för besökare från tidig morgon till sen kväll.

När man tittar på vad vi har gjort under de senaste åren blir man oerhört stolt. Så många viktiga frågor som lyfts, så många skickliga medarbetare som gjort sitt allra yttersta för att bidra. Redaktionellt, logistiskt, organisatoriskt och från marknadssidan har Aftonbladet levererat och överlevererat gång efter annan.

Det finns dock ett stort problem.

Vi – och alla andra stora medier – har på många sätt slutat nyhetsvärdera Almedalen. De enorma ansträngningar som görs möts inte upp av ett läsar- och tittarintresse. Ekvationen går inte ihop. Det är något av en offentlig hemlighet i hela Mediesverige att läsar- och tittarsiffror ofta är låga för mycket av den bevakning som inte kretsar kring talen och de politiska utspelen. Det är inte bara på fastlandet man frågar sig varför det eldas så frejdigt för kråkorna under Almedalsveckan. Det är också ett av de vanligaste samtal som förs i Visby under veckan, vare sig man möter politiker, företrädare för ideella organisationer eller journalister. Svaret på frågan är till stor del att det blivit ett sätt för mediehusen att spänna musklerna inför varandra. Så länge som alla andra är där och maximerar sina resurser vågar ingen bromsa.

Som marknadsledare måste Aftonbladet kunna gå före. Och därför gör vi nu just det. Sommaren 2019 kommer Aftonbladet att vara på plats och bevaka Almedalsveckan. Våra politiska reportrar kommer naturligtvis att finnas i Visby tillsammans med Aftonbladets politiska kommentator. Aftonbladets ledarsida är förstås närvarande. Våra läsare och tittare kommer att kunna följa en initierad och kritiskt granskande bevakning av politikerveckan – precis som de förväntar sig. Men i övrigt kommer uppslutningen och närvaron få mer rimliga proportioner. Vi behöver inte längre ett stort tält. De tidigare utåtriktade aktiviteterna på plats kommer att bli några få. Antalet TV-sända timmar kommer att reduceras ner med utgångspunkt i en aktiv nyhetsvärdering.

Vi ska göra allt som är viktigt, inte allt som är möjligt.

Vi har pratat om så oerhört mycket värdefullt och gjort så otroligt mycket bra i Almedalen. Men själva platsen och tidpunkten har inte alltid varit det bästa sättet att nå så många som möjligt.

Det vi nu väljer bort att göra under en sommarvecka i juli, för att det inte är motiverat av en rimlig nyhetsvärdering, kommer vi i stället att göra på andra platser. Ett sådant exempel är reportageserien ”Den döende glesbygden”, som våra läsare kommer att kunna ta del av redan i slutet av 2018. Räkna med mer av den varan framöver.

Aftonbladets har över 3,5 miljoner läsare och vi är en angelägenhet för hela Sverige – samtidigt som hela Sverige är en angelägenhet för oss. Det här innebär att vi nu satsar ännu hårdare på att uppfylla det löftet.

 

Eric Rosén

biträdande redaktör på Aftonbladet