Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare för VLT, Arboga Tidning, Bärgslagsbladet, Sala Allehanda, Fagersta-Posten och Avesta Tidning.

Vi behöver ett starkt public service

DISKUSSION

Trovärdiga medier, såväl kommersiella som public service, har aldrig varit viktigare. Därför är det djupt oroande att ännu ett europeiskt land nu får ett försvagat public service, skriver Mittmedia-utgivaren Daniel Nordström.

Under kulturnatten i Västerås i lördags arrangerade vi ett seminarium på VLT.
Vi diskuterade mediernas stora betydelse i ett demokratiskt samhälle och jag konstaterade att vi aldrig varit viktigare än nu.
I veckan kom beskedet att 400 journalister tvingas lämna Danmarks Radio.
Ännu ett europeiskt land får ett försvagat public service.
Det är en djupt oroande utveckling.
Vi lever i en tid när medierna är under hård press.
De kommersiella medierna kämpar inte minst med sviktande annonsaffärer. 2016 inträffade ett historiskt skifte. Då passerade Facebook och Google de svenska medieföretagen i annonsintäkter.
Men medierna lever också under tryck på allt annat håll, inte minst politiskt.
Den amerikanske presidenten Donald Trumps ständiga försök att underminera mediernas trovärdighet är numera tröttsamt välkänd.
I Sverige ser vi samma tendens. Moderate riksdagsledamoten Hanif Balis utspel mot Dagens Nyheter och hans partikollega, Lars Beckmans, ständiga hackande mot medierna, inte minst public service, är välbekanta – åtminstone för dem som hänger på Twitter.
Sverigedemokraternas ledare Jimmie Åkesson (SD) har kallat P3 för en ”skitkanal”, som han vill lägga ned – och han fortsatte med att bojkotta Sveriges Television.
Under SD:s valvaka fortsatte han att nedvärdera medierna när han klev in på scenen. När han blickade ut över publikhavet och endast såg journalister undrade han var ”alla trevliga människor var”.

Jimmie Åkesson och alla andra har givetvis sin fulla rätt att vara kritiska mot medier. Även medier ska granskas. Även medier gör fel och begår misstag.
Men, det finns en väsentlig skillnad mellan seriösa och ansvarstagande medier och oseriösa nätaktörer.
Medier har ansvariga utgivare som tar ansvar för publiceringarna.
Medier granskas via Pressombudsmannen och Pressens opinionsnämnd eller via Granskningsnämnden.
I det svenska, allt mer brutala, debattklimatet har medierna på något märkligt sätt allt mer utmålats som politiska fiender. Det är en retorik som inte minst föds via högerextremister och konspiratoriska hatsajter.
Somliga politiker borde veta bättre än att klafsa vidare i den geggan.
Samma politiker borde ha bättre kunskaper om de svenska mediernas betydelse för det demokratiska samhället.

Åter till Danmark.
I mars i år stod det klart att det skulle bli stora besparingar på det danska public service-företaget Danmarks Radio. Den danska regeringen och Dansk Folkeparti hade enats om att DR skulle dra ned sin budget med 20 procent under fem år.
Resultatet blir att cirka 400 medarbetare tvingas lämna DR.
Tre radiokanaler och lika många tv-kanaler avvecklas.
I en tid när medierna behövs som allra bäst försvagas alltså ännu ett europeiskt public service-bolag, vilket Cecilia Djurberg konstaterar i en kort och kärnfull analys om i Aftonbladet.

Även i Sverige har framtiden för public service diskuterats, inte minst i den parlamentariska public service-kommitténs slutbetänkande som presenterades i somras.
Utredningen heter ”Ett oberoende public service för alla – nya möjligheter och ökat ansvar” och tar bland annat fram förslag på hur tv och radio i allmänhetens tjänst kan utformas på kort och lång sikt i ett nytt medielandskap.
Debatten mellan kommersiella medier och public service har också pågått en längre tid, inte minst efter det att många tidningsföretag har börjat ta betalt för sitt journalistiska innehåll digitalt.
Jag har själv tagit del i den debatten i flera olika sammanhang.
Är det i den tid vi lever nu rimligt Sveriges Radio och Sveriges Television gör långa texter, gratis på sina sajter, som bygger helt på tidningsartiklar som enbart är för betalande läsare? Slår inte det sönder tidningsföretagens affärer?
Det har varit den springande debattpunkten.
I många fall har den varit en nyttig diskussion och bra samtal, som bland annat lett fram till en gemensam policy för Mittmedia och Sveriges Radio om hur vi kreddar varandra.

Ofta pratar kommersiella medier om public service som ett gemensamt begrepp, men det är stor skillnad på Sveriges Radios och Sveriges Televisions olika strategier.
Sveriges Radio har tydligt ljudet i centrum. Den är logisk, väl begriplig och faller väl inom det SR ska vara som public service-företag.
Vad Sveriges Television egentligen vill min sin verksamhet är inte lika enkelt att förstå. Där är strategin betydligt svajigare – och där skulle jag vilja se en betydligt rakare linje likt den Sveriges Radio har.

För att sammanfatta.
I det medielandskap vi lever i är inte de kommersiella företagen och public service fiender.
Det majoriteten av alla svenskar vet är att det behövs såväl trovärdiga kommersiella medier som ett starkt och trovärdigt public service.
Jag hoppas även att våra politiker inser det.
”Förändringen av DR sker i en tid när angreppen mot medier i allmänhet och public service i synnerhet har eskalerat, inte sällan från höga politiska företrädare i Europa och i andra delar av världen. Samtidigt har behovet av medier som står oberoende från ekonomiska och politiska intressen knappast varit större. Medier som granskar makten, binder samman länder och fungerar som en gemensam arena för idé- och tankeutbyte”, skriver Sveriges Radios vd Cilla Benkö i Sveriges Radio-bloggen.
Hon fortsätter:
”Besparingarna som tillkännagavs är förstås jobbiga för DR men långsiktigt är det ett större problem att synen på vad public service är och vilken roll det spelar håller på att förändras. Det är ingen hemlighet att den danska kulturministern uttryckt en ambition att DR snarare ska vara en kulturinstitution än en medieinstitution.”

Jag håller med Cilla Benkö.
Långsiktigt är det ett stort problem att synen på vilken roll public service spelar håller på att förändras.
Det är också ett stort problem att politiker, som borde veta bättre, ägnar sin tid till att underminera mediers trovärdighet.
Kritisera, debattera och diskutera. Men sprid inte osaklig smörja.
Som sagt.
Trovärdiga medier har aldrig varit viktigare än de är nu.
Detta är inte enbart en mediefråga.
Det är en avgörande fråga för demokratin.
Jag hoppas att våra svenska politiker inser det.

 

Daniel Nordström, utgivare och chefredaktör för Mittmedias tidningar i Västmanland och Stockholmsregionen.

Texten publicerades först här.