Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare för VLT, Arboga Tidning, Bärgslagsbladet, Sala Allehanda, Fagersta-Posten och Avesta Tidning.

Inte ens vid bränder är det självklart att journalistik är gratis

DISKUSSION

Utan finansiering finns ingen samhällsviktig journalistik. Därför är det – inte ens vid pågående bränder eller andra allvarliga händelser – självklart att de kommersiella mediehusens digitala innehåll ska vara gratis, skriver Mittmedia-utgivaren Daniel Nordström.

För drygt ett år sedan lanserade vi Plus på våra sajter. De flesta läsare har vant sig vid det numera. Vi ser också en god tillströmning av nya Plus-kunder och allt fler tidningsprenumeranter aktiverar också sina digitala konton.
Men då och då blossar kritiken mot Plus upp igen.
Inte minst nu under den pågående skogsbranden i Västmanland.
Inte ens vid liknande allvarliga händelser är det självklart att journalistik ska vara gratis.
Det har varit intensiva timmar på redaktionerna i Västmanland. Våra reportrar levererar ständigt nya rapporter om läget i branden och livesändningarna avlöser varandra.
Det finns ett stort intresse kring vår journalistik. Artiklarna är väl lästa, men somliga blir upprörda när artiklarna ligger bakom Plus.
”Ni är giriga och försöker tjäna pengar på en katastrof”, är en kommentar.
”Samhällsviktig journalistik bör vara öppen för alla”, är en annan.
”Jag förstår inte hur ni tänker. Bör inte ni bidra i stället för att bara tänka på intäkter”, säger en tredje.
Samtidigt finns också väldigt många läsare som inser att journalistik inte alltid är gratis och också går till försvar för Plus i olika kommentarsfält.

Den vanligaste kritiska kommentaren handlar om att alla har rätt att ta del av samhällsviktig journalistik.
Det är en kommentar som i grunden är rätt så enkel att sympatisera med, men fullt så enkelt är det inte.
Vi är inte Public service, som har sin verksamhet finansierad via licenspengar. Vi är ett kommersiellt företag, vilket innebär att vi är helt beroende av prenumerations- och annonsintäkter för att finansiera den samhällsviktiga journalistiken.
Utan finansiering finns heller ingen samhällsviktig journalistik.
Så enkelt är det.
För mig är det därför självklart att journalistik inte alltid är gratis – inte ens när liknande allvarliga händelser inträffar.
Dessutom kan den som inte vill betala – och är aktiv – läsa artiklarna gratis.
De ligger nämligen öppna första timmen.

Det fungerar givetvis inte heller så – som somliga konspiratoriska personer påstår – att vi i samband med katastrofer eller olyckor sitter och gnider våra händer och ser en chans att maximera vinsten.
Nej, det handlar om att vi jobbar efter en strategi som vi står fast vid.
Jag har tidigare svarat på de vanligaste frågorna om Plus.
Strategin bygger på att vi, vid till exempel liknande bränder, har den första nyhetsartikeln om händelsen öppen.
Därefter är alla uppföljande artiklar bakom Plus.
Krångligare än så är det inte.
Plus kostar en krona första månaden. Därefter 99 kronor i månaden. För det får abonnenten tillgång till hela 40 nyhetssajter via vårt samarbete med övriga Mittmediatitlar, Hall Media, Sörmlands Media, VK Media och Norran.

I skrivande stund landar ett nytt mejl i min inbox. Avsändaren är kritisk mot Plus. ”Du borde skämmas”, skriver avsändaren.
Nej, jag skäms inte.
Jag känner mig stolt över den samhällsviktiga journalistik vi gör varje dag och över att vi funnit en väg som gör att vi är starka i alla publiceringskanaler.

På nationaldagen kommer vi, trots den samhällsviktiga journalistiken, för övrigt inte att stå och dela ut papperstidningar gratis heller.
Det lär inte komma några kritiska mejl för att tidningar inte är gratis.
Skillnaden är förstås att läsarna är vana vid att tidningar alltid har kostat pengar. Under många år vande vi läsarna vid att allt innehåll på nätet var gratis.
Det är det inte längre – och jag anser att vi satte vår Plus-strategi i helt rätt tid.
Den digitala mognaden bland våra kunder har ökat under de senaste åren och med den även viljan att betala även för journalistik digitalt.
Det är vår goda digitala utveckling ett bevis för.

 

Daniel Nordström, utgivare och chefredaktör för Mittmedias tidningar i Västmanland och Stockholmsregionen.

Inlägget publicerades först här.