Faktiskt.se – Otydligt utgivarskap kan bekräfta misstro

Faktiskt.se är ett offensivt grepp mot bluffnyheter, men otydligheten kring utgivarskapet riskerar att bekräfta eventuell misstro mot medierna, skriver Anders Ahlberg.

Faktiskt.se är ett samarbete mellan DN, Svenska Dagbladet, SR, SVT och KIT. Initiativet är ett offensivt grepp när bluffnyheter och parallella verkligheter lanseras digitalt. På sajten samlas ”faktakollade påståenden inom samhällsdebatten och det offentliga samtalet i Sverige”. Layouten och vinjetterna är enhetligt typograferade. Dock har de olika materialen respektive ursprungssidas utgivare som ansvarig. Detta är tydligt markerat. Någon som svarar för helheten på sajten finns inte.

1. Är det problematiskt?
Trycker man på en rubrik på startsidan flyttas man till en undersajt, till exempel faktiskt.se/granskat/dn, och rubriken utvecklas ett steg under vinjetterna ”påstående”, ”hävdat av” och ”slutsats” samt länk till hela artikeln på respektive ursprungssajt.

Under materialet finns det gemensamma löpet där material från de olika mediehusen blandas. Alltså borde undersajten ta slut där den utvecklade rubriken gör det. Om man trycker på länken i slutet av den utvecklade rubriken flyttas man till respektive mediesajt, men med den gemensamma vinjetten Faktiskt.se.
Så långt journalistiken.

Tekniskt är sajten byggd så att de inblandade bara råder över de egna publiceringarna. SVT kommer inte åt något som publiceras av SR, Svenska Dagbladet kan inte avpublicera ett material från KIT, och så vidare.

2. Hur är det med juridiken?
Medievärlden har kollat. De fem företagen har hanterat frågan olika. KIT har gått längst och sökt ett utgivningsbevis för sin undersajt faktiskt.se/kit – som Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) godkänt. SVT och SR har gjort databasanmälan – alltså kopplat faktiskt.se/svt respektive sr till sina ordinarie sajter. MPRT har godkänt också denna lösning. DN har gjort en databasanmälan av faktiskt.se/dn som inte blivit godkänd än. Svenska Dagbladet har inte gjort någon anmälan alls.

Ett mindre problem är att de sajter man registrerat inte verkar existera: adresserna är faktiskt.se/granskat/dn osv.

Ett större problem är att MPRT sanktionerar olika lösningar för ansvaret. Varför inte bestämma en tydlig ordning vad som ska gälla där tydlighet kan upprätthållas, som i fallet Faktiskt.se? Det råder tillräckligt med osäkerhet hur långt den utmärkta ordningen med ensamansvar kan fungera digitalt, framför allt i sociala medier.

JK Anna Skarhed tycker, intervjuad av Medievärlden, att ordningen för Faktiskt.se är godtagbar. Gott nog, publicistik ska ha vida ramar.

Men för publiken riskerar otydligheten att bekräfta eventuell misstro mot medierna.

De fem företagen gör gemensam sak, för betraktaren är intrycket att man samarbetar om den omfattande faktakollen. Faktiskt.se är en storhet i sig, överordnad de inblandade medierna, en egen sajt och logotype, en avsändare. Samarbetar man också i planeringen av jobben? Det framgår inte, men det verkar troligt.

Med en så stark identitet på samarbetet, varför inte göra det enkelt för betraktarna: på den gemensamma sajten, med undersajter gäller ett utgivarskap. Det är en ordning som dessutom skulle vara logisk förhållandevis hur utgivarskapet för TT-materialet fördelas mellan TT och sajterna där TT-materialet publiceras.

Anders Ahlberg

Läs också

JK: Ser inga problem med faktiskt.se

Faktiskt.se har många och ingen utgivare