Sju förslag för att motarbeta felaktigheter på nätet

Det krävs insatser på djupet och bredden för att förhindra hat, hot och spridningen av desinformation. Medieinstitutet Fojo föreslår därför ett antal konkreta åtgärder.

Någon stjäl en reporters identitet och en dagstidnings logga och ljuger, med dem som alibi, ihop en historia om en våldtäkt.

Någon stjäl en avliden gammal kvinnas identitet och påstår att hon blivit nedslagen på öppen gata.

Det gränslösa i de här brotten. Det organiserade hatet som ligger bakom den här typen av desinformation måste diskuteras både djupare och bredare.

Vi vet numer att propagandan och de påhittade historierna om framför allt kriminalitet bland invandrare och ”otryggheten i Sverige” är orkestrerade och i vissa fall även organiserade i rena anställningsförhållanden där människor får betalt för att sprida dyngan.

Det känns smått ironiskt att jag börjar skriva den här texten i ett hotellrum i Makedonien, landet som för ett år sedan blev världsberömt för sina trollfabriker i den lilla staden Veles.

På Internetdagarna tidigare i veckan berättade svenska Bitcoin-ordföranden Mats Henricsson hur han nästan gav upp på Twitter, men sedan han blockerat de tre värsta kontona funkar nätverket och hans flöde återigen såsom det är tänkt: för inspiration, tankeutbyten, ny kunskap. Inte hat, hot och desinformation.

Så vad kan göras på djupet och bredden? Medieinstitutet Fojo föreslår i en färsk rapport att Fojo blir ett svenskt center för att jobba med dessa frågor. Vi föreslår ett antal olika saker:

Digital plattform och help-desk för kunskap om faktakoll
Plattformen fungerar som centrets digitala samlingspunkt med allt från handfast information, råd och tips för organisationer och individer som vill bedriva faktagranskning till kalendarium med planerade utbildningar och en helpdesk där besökarna får möjlighet att ställa frågor och få svar och stöd kring enskilda fall av felaktigheter på internet.

Utveckling av bättre modeller för faktagranskning
Centret arbetar kontinuerligt för att utarbeta och förfina befintliga och nya metoder, modeller och initiativ för faktakoll med utgångspunkt från den svenska kontexten.

Panel för analys av felaktigheter på internet
Vad som bedöms vara sant eller falskt beror ofta på betraktarens värderingar. För att hantera denna mer komplexa problematik föreslås att centret sätter samman en panel med representanter från olika grupper i samhället som analyserar månadens virala händelser med fokus på felaktigheter på internet, propaganda och hårdvinklade nyheter. Resultatet av diskussionen kan ge djupare inblick i hur olika värderingar styr synen på sanningshalten bland virala nyheter. Panelen kan bestå av representanter från olika politiska inriktningar, religiösa inriktningar, hbtq-rörelsen med flera.

”Fake News” Café
Detta event bygger på samma princip som panelen, men representanterna växlar beroende på tema. Diskussionerna har karaktären av en debatt och sker inför publik och strömmas.

Utbildningsdagar för mediearbetare
Fojo arrangerar in-house utbildningar för personal på mediehus och andra relevanta aktörer på temat faktakoll.

Samordning mellan svenska aktörer
MSB, Internetstiftelsen, Statens Medieråd, Linnéuniversitetet, NORDICOM, kontaktpersoner på berörda myndigheter och departement, aktörer i mediebranschen arbetar alla på olika sätt med att hantera felaktigheter på internet. Regelbundna träffar mellan dessa aktörer kan skapa stora vinster i strävan att undvika dubbelarbete.

Samordning med internationella aktörer
Dialog med andra internationella aktörer kring metodutveckling, forskning, trender och tendenser. Presenteras på sajt och diskuteras i forum och på utbildningsdagar.

Den föreslagna panelen där människor med olika bakgrund och åsikter debatterar liknar den modell med ”institutionaliserad diskonfirmering” som forskaren Peter M Dahlgren vid Göteborgs universitet för fram. Han menar att enda sättet att komma åt felaktigheter som sprids utan eftertanke är att tvinga människor att lyssna på olika debattanter och först därefter ta ställning själv.

Själv hoppas jag på journalistikens inneboende kraft och enskilda journalisters vilja att ta ansvar. Klickbeten, slarvig faktakontroll eller övervinklade historier är inte det som behövs för att göra valåret 2018 till en angenäm upplevelse.

 

Kersti Forsberg
Verksamhetschef, Medieinstitutet Fojo

Ps, för den som vill tänka självkritiskt kan jag rekommendera en stund reflektion kring de tre frågor som ställs i den här artikeln.